Idag friade jag till min sambo


Idag friade jag till min sambo: "Vill du gifta dig med mig", sa jag. "Javisst", sa hon. "Va bra", sa jag.

Sen blev det tyst.

Till saken hör att jag ställt den frågan ett antal gånger och varje gång fått samma svar. Så att vi verkligen vill gifta oss med varandra, det råder det inget tvivel om. Men när det kommer till det praktiska genomförandet, då tar det stopp.

Så här har det varit i flera år nu. Trots att vi bott ihop i snart sex år har vi inte ens kommit till skott och förlovat oss.

Egentligen så vet jag inte vad problemet är. Kanske handlar det om bekvämlighet. Kanske handlar det om snålhet. Det är ju inte direkt billigt att gifta sig. Att köpa två ringar är ju samma pengar som flera vintermånaders förbrukning av pellets. För att inte tala om kostnaden för brudklänningen och bröllopsfesten.

Förr (kanske även fortfarande) fanns det tuggummiautomater som även innehöll kapslar med Fantomenringar i plast. Kanske det kunde vara ett alternativ...

Idag kan vi läsa i Aftonbladet att om man gifter sig sent i livet ökar sannolikheten att förhållandet ska hålla längre. Stabilast relationer har de som träffats efter 40. Det låter ju bra. Min sambo och jag var över 40 när vi träffades och eftersom vi nu båda fyllt 50 så tyder väl det på att vår framtid är ljus.

Men frågan kvarstår: När gifter vi oss? Kommer vi att gifta oss över huvud taget? Ge oss en hint genom att svara på enkäten nedan.


.
Ovanstående text är delvis återvunnen från ett av mina tidigare blogginlägg. Bilden visar en hjärtformad hög med pellets som jag gav till min sambo på Alla Hjärtans Dag i fjol.

Wendela (Aftonbladet):
”Jag kan bara hålla med kärleksrådet från vår statliga siffermyndighet... ”

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
#1 - Selma

Oavsett hur ni gör med det så se till att fixa det juridiska som ni vill ha det.

#2 - Beate

Skrattade gott åt ditt inlägg av den enkla inledningen att "maken" och jag har samma "problem" efter över 20 tillsammans. Nu skulle jag inte vilja jämföra priset av ringar med pellets (så oromantiskt) men jag skulle nog välja en vigsel - bar vi två - utan onödiga krusiduller i Stadshuset eller så. Inte av snålhet utan det är ju vi två som gifer sig. Men hos oss har det också stannat upp...

#3 - Marina

Det låter ju som en trevlig sommarsysselsättning! Varför inte kombinera det med semesterresan?? Vet faktiskt inte om det finns ringar i automater längre, annars är det ju faktiskt en idé ;)

#4 - Ann Catrine

Ja du.. vad ska man säga...?!

Du måste vara den ende i världen som jämför

priset på vigselringar med pellets!

Men så hade du ju gjort ett pelletshjärta också ;-)



Klart ni ska slå till,

ett bröllop hemma i trädgården kanske?



Lycka till, och stort grattis!

#5 - Anonym

Man behöver inte ha det dyraste heller. Våra ringar kostade ca 1200 kr för båda.

#6 - AnnaKK

Trodde jag skulle få läsa om studentförberedelser här - och så hamnade jag nästan mitt i ett bröllop istället! :-D



Skrattade gott åt din prisjämförelse med pellets - insåg att den var allvarligt menad, och klickade genast på alternativ fem i enkäten. ;-)

#7 - Kerstin

Gift Er!

Ha det gott!

#8 - Cina

Nämen! Det är bara att slå till! Vill ni, inget att vänta på!!!! Just do it! För kärlekens skull!

#9 - Lennart

Ursäkta mig, en okunnig ung man men måste ringarna och/eller bröllopet vara dyrt? Är det ett krav?

#10 - Beppan

Varför inte en semestertripp norrut till Storforsen t ex. Kapellet där är så romantiskt att jag som varit gift i snart 36 år skulle kunna tänka mig att gifta om mig - med samma man givetvis:-)

Altartavlan består av stora fönster mot Storforsen - Piteälven - så fantastiskt vackert så att ni inte skulle kunna låta bli att slå till. Det finns tältplats alldeles intill. (Om ringarna skulle bli för kostsamma...:-)

Kolla här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Storforsen#Kapellet

#11 - Kristina

Jag vet inte riktigt hur jag hittade din blogg, men jag är glad att jag gjorde det :D. Prenumererar nu på din blogg på BlogLovin'!