Brutal kalldusch inför midsommarfirandet


I morgon är det midsommarafton och samtalsämnet på jobbet var hur vädret ska bli. Ska regnet hålla i sig eller finns det hopp om en strimma sol så att det går att tända grillen? Själv tycker jag naturligtvis att det vore kul med sol och värme, men under dagen har jag också gått omkring och tänkt på en helt annan sak. Nämligen det som hänt i Trollhättan.

I morse meddelade Saab att företaget inte har tillräckligt med pengar för att betala ut lönerna till sina anställda. En fullständigt oerhörd situation, och spontant tänker jag: händer detta verkligen i Sverige?

Jag har väl inte så stor koll på Saabs alla försök till finansieringsstrategier (de verkar vara rätt många), men uppenbarligen är det de anställda som nu fått ta smällen genom att tvingas undvara sina löner. Och dessutom precis innan midsommarhelgen. Det här känns definitivt inte som Sverige.

Tack och lov finns det fackliga organisationer inblandade som försöker styra upp situationen. IF Metall har under dagen kontaktat flera banker för att hjälpa sina Saabanställda medlemmar med kortsiktiga nödlån. Skönt att det fortfarande finns någon i Sverige som bryr sig.

Det som händer hos Saab i Trollhättan berör inte mig personligen och inte ens någon jag känner, men jag kan ändå inte låta bli att bli illa berörd. Att inte få ut den lön man räknat med måste vara fruktansvärt.

Trots de dystra turerna kring företaget Saab, och trots att väderprognosen inför morgondagen ser dyster ut, vill jag ändå önska dig som läser detta en glad midsommar. Själv ska jag ta mig en rejäl sovmorgon i morgon innan jag ger mig i kast med midsommaraftonens firande. Kanske går jag också ut i regnet en stund med midsommarkransen som tjusig huvudbonad (se bilden ovan).


Aftonbladet:
Därför firar vi midsommar
Expert: Det finns ingen plats för Saab
Antonov: Borde bli godkänd nu
Nu är det riktigt illa
Soltoppen




DN:
Tvingas ta banklån för att klara försörjningen
”Tiden hann i kapp oss”
Spykers aktie slaktas på börsen
Olofsson: Känner starkt för de anställda

Saab kan inte betala löner
”Läget har blivit akut”

Läs även andra bloggares åsikter om
, , , ,
#1 - Tina

Nu har vädret ändrats på smhi och regnet lyser med sin frånvaro. Däremot rätt mkt sol :) Kanske önsketänkande från smhi-gubbarnas sida, det visar sig. Vi ses!

#2 - Kerstin

God Morgon och GLAD MIDSOMMAR!

#3 - Beate

Vid sov till kl 11:30 idag, så nu är vi laddade. Klart man tänker på de stackarna i Trollhättan. De har ju hoppat mellan hopp och förtvivlan förut.

Glad midsommar!

#4 - Annelie

Ja fy för den lede att få ett sånt besked, och speciellt inför en sån här helg.

Det har faktiskt varit lugnare här på akuten än vad jag trodde det skulle bli, men visst har vi haft vår beskärda del av 80 och 90-talister som supit sig alldeles för fulla. Ångest, fylla, skrik och spyor har liksom varit temat inatt. Empatin är ganska långt borta en sån här natt.

#5 - AnnaKK

Ja, snacka om kalldusch för de stackars Saab-anställda... :-( Jag är inte alls insatt i alla turer om Saab och deras usla ekonomi, men jag är ju rätt säker på att om det hade gällt ett vanligt mindre företag så hade en konkursförvaltare varit inblandad för länge sen...



Hoppas du hade en fin midsommarafton vare sej det regnade eller solen sken!? :-)

#6 - Marina

Hoppas det blev en bra midsommar - oavsett väder!