Att starta semestern på rätt sätt



Semester.

Nu har min sommarsemester börjat. Känslan i kroppen är en kombination av ångest, glädje och försiktigt optimism. Det är nämligen en konst att ha sommarsemester. Man kan ju inte bara att gå hem från jobbet och sedan sätta igång att vara ledig i fyra veckor. Att börja sin semester är svårare än så.

Först och främst gäller det att programmera om hjärnan från jag-måste-hela-tiden-leverera-läget till tänk-att-få-kliva-upp-på-morgonen-och-inte-ha-något-som-helst-inplanerat-läget. Den omprogrammeringsprocessen kräver noggranna förberedelser och rätt utrustning. Själv gick jag igenom min omprogrammering i fredags kväll. Platsen var villaaltanen och förberedelserna var ett besök på Systembolaget. Efter några starköl och ett långt primalskrik var jag så redo att börja min semester.

Jag tycker det är jätteskönt att ha semester. Just känslan att kunna göra vad jag vill, när jag vill, och om jag vill är underbar. Så här i inledningen av semestern känner jag emellertid inte för så mycket annat än att bara hasa omkring i mina crocs (foppatofflor).

Men om en vecka kommer det att hända saker. Då ska jag och sambon resa till Kroatien. Vi hittade en sista minutenresa för några dagar sedan och vi ska bo på ett ospecificerat hotell. Det ska bli spännande. Många resor har jag tidigare gjort men denna blir min första charterresa.

Bilden ovan tog jag idag i blomrabatten utanför vår altan. Det är en liljebagge som just mumsat i sig en bit av ett liljeblad (se hålet framför baggens huvud). Liljebaggar har det gemensamt med min sambo att de båda gillar liljor, men inte riktigt på samma sätt. Min sambo gillar inte att äta liljor och är väldigt störd över perforeringarna som liljebaggarna lämnar efter sig på våra liljor.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,
#1 - Lotta

Härliga ledighet, hoppas du ser till att du får många tillfälle till avkopplande och njutningsbara stunder :-)

#2 - Lisbeth

jag rekommenderar att eleminera alla liljebaggar du ser - det gjorde inte jag... de förökade sig rätt rejält =(

#3 - Beate

Drömbild!!!

Grattis till sistaminuten resan. Hoppas att du den här gången klarar dig från tjuvar...

Vi gjorde precis som du/ni: vi sticker också "österut" på lördag - två veckor Marmaris, Turkiet.



PS. Vi brukar nästan alltid resa ospecad och har i 90% av fallen hamnat på lyxhotell. Resterande 10% bytte vi upp oss på plats. DS

#4 - Lennart

Jag tycker det är enkelt att ta semester. När klockan ringer på mornarna stänger jag av den, sen ligger jag och stirrar upp i taket ett tag.