När jag blev ett hot mot samhället

Det var ingen tillfällighet att Anders Behring Breivik valde regeringskansliet och Arbeiderpartiets ungdomsförbund som mål för sina terrordåd i Oslo i fredags. Han hade planerat sina dåd under många år och som högerextremist såg han just socialdemokrater som ett hinder mot det samhälle han eftersträvade.

Inför sina attentat hade han skrivit ett 1500 sidor långt "manifest" där han bland annat ville motarbeta en "islamisk kolonisering" av Norge. I sin kamp mot ett mångkulturellt samhälle och en "kulturmarxistiska elit" såg han socialdemokrater som ett hot.

Under dagen har jag funderat en hel del på vad han kan ha menat med en kulturmarxistisk elit. Jag skulle gärna vilja veta en definition av det begreppet. Själv tillhör jag ju då den sort som Anders Behring Breivik anser som ett hot mot samhället, och som han vill förgöra. Alltså socialdemokrater.

Alla människors lika värde, solidaritet och demokrati är några av de socialdemokratiska värderingar som tilltalade mig när jag bestämde mig för min politiska hemvist. Uppenbarligen är det värderingar som Anders Behring Breivik så till den milda grad hatar att han ville mörda och lemlästa oskyldiga människor.

Jag vet att det finns många fler än Anders Behring Breivik som hatar sossar, men jag är också helt övertygad om att de allra flesta av dessa inte är beredda att mörda. Oavsett politiska åsikter kan de flesta diskutera på ett civiliserat sätt.

Men hatet finns där. Här är en diskussionstråd från Flashback som får nackhåren att resa sig. Jag hittade även en artikel från Dalarnas Tidningar om en person som gjort osympatiska uttalanden på Facebook.

Det jag frågar mig nu är hur den högerextremistiska undervegetationen i vårt samhälle egentligen ser ut. Hur omfattande är den egentligen? Hur många finns det där ute som är rädda för mångfald och ett mångkulturellt samhälle?

I det senaste svenska riksdagsvalet fick Sverigedemokraterna sex procent av rösterna, ett parti med ett klart högerextremistiskt program. Jag är övertygad om att ingen av deras företrädare är beredda att mörda för sin ideologi, men jag tror helt säkert att deras värderingar kan inspirera knäppskallar att gå över gränsen. Exempelvis Anders Behring Breivik.

Avslutningsvis vill jag dela med mig av följande citat som jag såg i mitt Twitterflöde idag:

"Jag är i en konstant kamp mot ondskans mörker.
Men istället för att dra mitt svärd tänder jag kärlekens ljus"

Det säger en hel del om hur jag känner just nu.


Så här bloggade jag om terrorattentaten igår.

Aftonbladet:
En fascism för vår tid
Ingen slump att han begär öppna dörrar

DN:
Han får inte styra oss

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,
#1 - Zarah

Hotet ligger någon annanstans än hos dig!



Att folk som vuxit upp i vårt demokratiska samhälle får en så förvriden syn på samhällordning och framförallt på andra människor är skrämmande. Vad är det de är rädda för?

#2 - Per-Anders

Zarah: Bra fråga. Vad är de egentligen rädda för.

#3 - Maggan

Börja med att överhuvud inte skriva hans namn, alla "träffar" på hans namn stärker bara hans (och andra galningars) ego. Då har de ju uppnått den "ryktbarhet" de eftersträvar, och du hjälper till att låta honom gå till historieböckerna....

#4 - Alex

Folk är väl inte direkt rädda. Det är mer en irritation på det annorlunda, och en känsla av politiker som beslutar över huvudet på individen. Det är i alla fall den bilden jag har fått av bekanta som av någon anledning, trots allt, sympatiserar med SD.



Förmodligen ingår både du och jag bland de ca 9000 svenskar han menade var "förrädare" i manifestet, och som förmodligen är värda att förgöras. Det tycks som att en minoritet som "upptäckt sanningen" vill styra över den relativt solidariska majoriteten...

#5 - mimmione

kan inte annat än att säga att jag håller med....

#6 - Per-Anders

Maggan: Jag tror inte det har så stor betydelse om man skriver hans namn eller inte. Jag kan heller inte se någon fördel med att tysta ner denna fasansfulla historia. Istället tror jag tvärt om att det är angeläget att belysa högerextremismen så att så många som möjligt kommer till insikt vad den innebär.



Alex: Förhoppningsvis kommer de också att fortsätta vara en minoritet.



Mimmione: Det känns bra att du gör det.

#7 - Micke

Sjuk kille det där...riksdagshuset var ju illa nog......men på ön.....fy fan...vilken sjuk jävel.



#8 - Lotta

Var tog det där samhället vägen där man kunde tycka oavsett politiskt tillhörighet och där det svingades några knytnävar i olikheternas offentliga rum. Men att döda oskyldiga.....