Fyra mystiska kilon från ingenstans


Hemkommen från förra veckans semestertripp till Kroatien kände jag mig sund, avslappnad och brunbränd. Jag mådde helt enkelt väldigt bra. "Jag har nog gått ner några kilo i vikt, också", tänkte jag.  

Tillbaka i Timrå ställde jag mig omedelbart på vågen. Den visade att jag gått upp fyra kilo. 

Vart kom de kilona ifrån?

Visst. Under veckan i den kroatiska semesterorten Makarska blev det en hel del grillat kött på mina middagstallrikar, och jag kan väl erkänna att det även blev en och annan kroatisk öl. Man är ju trots allt på semester.

Men fyra kilo..?

Hur som helst. Jag bestämde mig raskt att de fyra kilona ska bort, och det fort. Hittills har det gått ganska bra, en titt på min viktkurva visar en nedåtgående trend under veckan. Nu kan jag återgå till mitt ursprungliga mål, nämligen att lyckas få viktkurvan att krypa ner under 90-kilosstrecket. 

Igår hade vi emellertid en liten nostalgiafton här hemma. Vi gjorde en maträtt som vi åt flera gånger under vistelsen i Kroatien. Rätten kallas Ćevapčići och kan beskrivas som avlånga kryddiga köttbullar. Här hemma grillade jag dem på vår utegrill (se bilden ovan). Jättegott!


Läs även andra bloggares åsikter om
, , , , , ,
#1 - Selma

Det är nog inte köttet som är problemet utan tillbehören.

#2 - Beppan

Här är en som inte vågat ställa sig på vågen efter ledigheten.... Dags för spinningpassen och långpromenaderna nu känner jag.



Men visst är det som Galenskaparna sjunger - Det ska va´ gött å leva annars kan det kvetta....



Ibland måste man bara få må gott!!!

#3 - Zarah

Kilon som lagt sig under kort tid brukar vara lätta att få bort. De andra som klamrat sig på runt midjan lite då och då under flera år är svårare att kriga mot. Då behövs en långsiktig planering är min erfarenhet, tror att det gäller även dig!

#4 - Beate

Sträckläst som jag njuter av sittandes framför en riktig dator:-)

Ni och vi har nog haft en snarlik semester, där värmen, som vi nordbor verkligen inte är vana vid, fick bestämma vad man gjorde. Hjärnan var för det mesta bortkopplad, vilket ju bara är bra egentligen. Kroatien och Turkiet förtjänar en resa till - tidigt under våren med mera lagom temperaturer.

Vad gäller viktkurvan så kan jag bara säga som så: massvis med öl får mig att gå ner i vikt, vet inte varför. God mat hade vi också, men vi var liksom aldrig riktigt hungriga i värmen. Med andra ord: minus 1 kg här hos mig.