Läs om högerextremism i tidningen Expo

Debattens vågor går höga på nätet. Finns det ett samband mellan fredagens terrordåd i Oslo och högerextremistiska framgångar i politiken? Det är inte helt uteslutet.

Självklart tror jag inte att någon av Sverigedemokraternas företrädare har massmord på sin politiska agenda men faktum är att SDs värderingar har många likheter med de som Anders Behring Breiviks verkar ha. Tidningen Expo har publicerat en väldigt intressant artikel om detta som kan läsas här. Fler intressanta artiklar här och här.

Ikväll (torsdag) tänkte sambon och jag delta i en manifestation här i Timrå för demokrati och mot hat. Ett fackeltåg är planerat som ska gå från torget till kyrkan. I kyrkan sker sedan en samling för demokrati, frihet och människovärde.

Mina tidigare blogginlägg om terrordåden finns att läsa här och här.


Aftonbladet:
Ensam terrorist är också politisk

DN:
Håll huvudet kallt

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,
#1 - Beate

Som du vet är jag lite konstigt, alltså får du inte förvänta dig en lagom kommentar till ditt inlägg. Du vet en sak som jag har oerhört svårt för är manifestationer i samband med katastrofer, terrordåd med mera. Pointless i mina ögon. Ännu svårare har jag för alla som på något sätt hamnar i en kyrka vid sådana tillfällen, även om majoriteten inte satt en fot i en kyrka sedan konfirmationen. Ok då, prästerna får visa upp sig lite i sammanhanget, vilket de får betald för. Men även det länns fel då en eventuell gud aldrig skulle låta sådana hemskheter ske. Så du ser det hela faller på sin egen orimlighet, enligt mig alltså.

#2 - AnnaKK

Just i det här fallet var det uppenbarligen en högerextremist, men en annan gång kan det vara en från andra sidan, eller med nån religiös drivkraft, eller veggo, eller vad sjutton som helst.



Extremister finns ju inom alla grupperingar, men även om de kan upplevas ha obekväma åsikter och så där är det ju ingen större fara på taket så länge de inte är våldsbenägna och saknar allt vad mänskliga etiska och moraliska spärrar heter! :-I

#3 - Per-Anders

Beate: Jag tycker definitivt inte manifestationer är meningslösa. Tvärtom. Det är ett utmärkt sätt att visa vad man står för. Jag är ingen flitig kyrkobesökare och jag tycker också det är larvig med sådana som gör sitt enda kyrkobesök på julottan - bara för att vara fin i kanten. Men detta är något annat. Jag deltog i denna manifestation för att få vara en del i en gemenskap och för att visa att jag står för goda värderingar.



AnnaKK: Just högerextremister har ju som en del i sin läggning att man vill ta kol på sina meningsmotståndare. Förhoppningsvis gå inte alla lika långt som Breivik.