Alla norrmän är inte terrorister

Som de allra flesta andra är jag djupt tagen av det som inträffade i Oslo i fredags. 92 människor kallblodigt mördade i en terrorattack som saknar motstycke i Norden. Jag har i mina tankar försökt förstå vad som hände där ute på ön Utøya men misslyckats. För mig är det fullständigt obegripligt hur en människa kan vara kapabel att systematiskt, kallblodigt och utan någon som helst empati mörda alla dessa människor. Människor som flydde i panik, som bad för sina liv, mördade han urskillningslöst med sina skjutvapen och sina bomber. 

I december förra året hade en liknade katastrof kunnat inträffa i Sverige. Då gjorde sig en självmordsbombare redo att sprida död och fruktan omkring sig i Stockholm. Men lyckligtvis hade han inte riktigt koll på sina bomber och det blev endast han själv som förolyckades.

Attentatsmannen i Oslo är norrman och högerextremist. Självmordsbombaren i Stockholm var muslim och islamistisk extremist.

Efter självmordsbombningen i Stockholm uppstod många diskussioner om inte detta var ett bekräftelse på att alla muslimer är presumtiva terrorister. I media påpekades därför (helt riktigt) att terrorism inte är representativ för människor med islam som tro.

Men jag har hittills inte hört någon påstå att alla norrmän är tänkbara terrorister. Inte heller har någon expert behövt uttala sig i media och förklara att så inte är fallet.

Själv hävdar jag att varken vårt norska broderfolk eller muslimer i gemen är terrorister. Det är istället hatet mellan människor som är terrorns drivkraft.

I sitt tal i Oslos domkyrka sa Norges statsminister Jens Stoltenberg: "Vi är fortfarande chockade av det som hänt oss, men vi kommer aldrig att ge upp våra värderingar. Vårt svar är mer demokrati, mer öppenhet och mer humanitet. Men aldrig naivitet".

Goda ord, tycker jag. Jag anser att vi alla har en skyldighet att bekämpa hat, våld och främlingsfientlighet i samhället. Jag vill fortsätta leva i ett samhälle byggt på just öppenhet, demokrati och alla människors lika värde. Om vi alla hjälps åt att hålla dessa värderingar högt kan vi hålla terrorns fula tryne borta.


Aftonbladet:
Hatretorikens konsekvenser
Attack mot hjärtat av socialdemokratin
”Är han nazist räknas det som en tågolycka”

DN:
Ord göder hat
Tyst minut i Norden

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,
#1 - Rätt

"Jag anser att vi alla har en skyldighet att bekämpa hat, våld och främlingsfientlighet i samhället."



Ja, det tycker jag också men det beror på hur det görs. Censur är helt fel sätt. Det enda sättet att motverka terror och våld är friare debatt, mer öppenhet och demokrati.



Annars gynnas bara "alternativa" sätt att uttryck sig.. Sådana är tex terrorism, våld, "utomparlamentarism", sabotage & vandalisering osv.



Att försöka förbjuda sk. hatretorik och stänga ute de som sprider den från all debatt osv tex är gravt kontraproduktivt. Den måste bemötas och motbevisas ärligt och rättframt.



Det är iaf helt omöjligt att bekämpa odemokrati med odemokrati och intolerans med intolerans.

#2 - Kerstin

Håller med Dig i allt Du skriver!

Det är ofattbart och vidrigt det som har hänt i Norge!

Dessvärre verkar hatet bland jordens befolkning eskalera, mera medmänsklighet och kärlek är vad vi behöver!

Tack för Din kommentar i min blogg, den värmde!

#3 - AnnaKK

Så BRA skrivet, Per-Anders!!! Håller med dej fullständigt!

#4 - Selma

Jens Stoltenberg har varit fantastisk i detta ofattbart hemska.

#5 - Per-Anders

Rätt: Naturligtvis är censur fel väg att gå. Jag skrev också i inlägget att det är med öppenhet och demokrati vi kan hålla terrismen borta.



Kerstin: Jag tror att egoism är en bidragande orsak till att hatet mellan människor ökar. Det verkar inte längre "modernt" att bry sig om varandra.



AnnaKK: Tack!



Selma: Håller med dig. Stoltenberg har visat sig vara en stor statsman med både hjärta och hjärna.

#6 - Rätt

Per-Anders, ja jag var inte så orolig för att du tyckte det men det finns en mycket obehaglig ton i hur diskussionen går i media, där det verkar vara censur, övervakning, mer inskränkt debatt och förbud man eftersträvar. En del verkar även vara emot internet i stort.



Sådant kommer förvärra situationen och göra politiskt våld mycket mer vanligt, och jag är rädd för den utvecklingen. Det är lätt att hamna där.

#7 - bloggare på icedaniel.se

Håller med dig fullständigt. Enicitet har ingen bedydelse för vem som blir terrorist !

#8 - Lennart

Håller med dig. Det är ständigt norrmän på besök här i stan. Brukar få förklara vägen till något ställe de ska eller säga vilken spårvagn de ska åka med. De uppträder vänligt och städat.

#9 - Beate

Ett mycket bra inlägg Per-Anders!!! Ingen stämpel på någon är bra oavsett nationalitet eller tro!!!

#10 - Marina

Håller med! Och visst kan man fundera vad som rör sig i dessa huvuden, hos de som klarar av att utföra något dyligt...