Jonas Sjöstedt kan bli svår utmaning för s.

I Vänsterpartiet pågår just nu en maktkamp om partiledarposten. Inför Vänsterpartiets förestående kongress vägrar Lars Ohly släppa taget, trots att hans förtroende blir allt mer försvagat. Ny favorit som partiledare verkar istället bli Jonas Sjöstedt och i gårdagens Aktuellt berättade han att han vill modernisera vänstern. Bland annat sa han att Vänsterpartiet hittills varit allt för ivrigt att kritisera motståndarna, och allt för dåliga på att säga vad man själva vill. Det vill han nu ändra på.

Jonas Sjöstedt har en sympatisk framtoning och jag tycker han är precis den partiledare som socialdemokraterna skulle behöva. Men nu tillhör han ju Vänsterpartiet och skulle det nu bli så att han tar över partiledarrollen kan konsekvenserna bli besvärliga för Socialdemokraterna. Om sossarnas politik förskjuts år höger finns nog risk att många s-väljare istället väljer Vänsterpartiet och Jonas Sjöstedt.


Aftonbladet:
Vakna, vänstern, det är 2010–tal!

DN:
Jonas Sjöstedt öppen för partiledarrollen
Crofts: "En strid mellan partiets olika falanger"

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
#1 - Anonym

Jo han verkar sympatisk, inte var han främmande för delat ledarskap heller, det måste vara en fruktansvärt tung börda att bära, partiledarposten,

som någon sa fler kanske kan tänka sig att ställa upp om de får hjälp med arbetet, ett större urval av bra kandidater kanske.

#2 - Elisabeth

PS

men som sagt vad vill vänsterpartiet, DS

#3 - Selma

Så kan det naturligtvis bli.

#4 - Micke

Gillar ju ohly här förstås, men det behövs väl nåt nytt när det går som de gör val efter val...jo...så kan det va!



Tillönskar dig en underbar Lördag!



Ha de bäst Kamrat! ;)

#5 - Kerstin

En sammanslagning kanske, det är ju inne?!

Ha en fin helg!

#6 - Per-Anders

Postat av ?: Tanken slog mig att den pågående "maktkampen" inom vänsterpartiet kanske bara är iscensatt av partiledningen själv. Detta för att visa att man till skillnad från sossarna kan ha en öppen diskussion om partiledarskapet.



Elisabeth: Uppenbarligen handlar det mycket om vilken fraktion inom Vänsterpartiet som har "makten" inom partiet.



Selma: Typ.



Micke: Som socialdemokrat har jag svårt att fullt ut sympatisera med både Lars Ohly och vänsterpartiet (de har ju trots allt ett kommunistiskt ok de inte förmår släppa). Jonas Sjöstedt, däremot, verkar stå för en lite mer socialdemokratisk variant av vänsterpolitiken.



Kerstin: Ja, vem vet. Eller kanske ett helt nytt parti som står nånstans mitt emellan v och s.

#7 - Elisabeth

Ja det var jag som var den namnlösa, därför PS & DS,



Så kan det vara, iscensatt,

när jag var ung blev jag mycket, mycket vänster ett tag,

men när jag fick insyn i deras strategier så blev jag mer och mer betänksam, partiet liknade en likriktad tvångsstyrd regelfabrik,

eftersom jag är en fri människa med egen tankekraft så blev det morsning och godbye.

#8 - Woopsidaisy

Snygg är han oxå!