Stora frågor väntar på svar under 2011



En kort titt i backspegeln: För ett år sedan bloggade jag om förra årsskiftet och mina funderingar om 2010 som vi då hade framför oss. Bland annat undrade jag om finanskrisen skulle bestå, vart vi skulle åka på sommarsemester och på valet. Svaren på frågorna blev ju i tur och ordning nej, Gdansk och usch. Blogginlägget i sin helhet går att läsa här.

Men nu har vi alltså ett nytt år framför oss och ett antal stora frågor väntar på svar. Här kommer mina funderingar inför 2011:

Kommer jag att bli gift under 2011? Min sambo och jag har ju varit ihop bortåt tio år nu och dessutom bott ihop i fem år. Under 2010 var både förlovning och giftermål uppe på dagordningen men vi kom liksom inte till skott. Kanske blir det under 2011 som det händer. Jag har tidigare bloggat om detta

Kommer vi att skaffa en platt-TV under 2011? Vi tillhör ju det utdöende släkte som fortfarande inte har någon platt-TV hemma utan envisas med att titta på Aktuellt (jag) och Let´s Dance (min sambo) på en tjock-TV. Men den sociala pressen utifrån är hård. Kommer vi att falla till föga under 2011?

Kommer socialdemokraterna att överleva 2011? Som jag tidigare deklarerat i min blogg är jag ju socialdemokrat och som sådan känner man sig ju numera smått utrotningshotad (om man får tro opinionsundersökningarna). Kommer partiet att fortsätta existera överhuvud taget? Socialdemokraterna verkar ju ha lagt locket på och vem som ska efterträda Mona Sahlin som partiordförande är en öppen fråga. Det ska bli riktigt intressant att ta del av beskedet om vilken hennes efterträdare blir.  

Kommer jag att gå ner i vikt under 2011? Den känsligaste frågan av dem alla. I april 2010 deklarerade jag att jag hade för avsikt att gå ner i vikt minst sex kilo. Den första månaden gick jag faktiskt ner ett par kilo men sedan tog det stopp, och idag väger jag nästan lika mycket som i april. Frustrerande! Men det är enbart mitt eget fel. Jag har tappat fokus och det måste jag hitta igen. Jag fortsätter dock att redovisa min viktkurva här på bloggen.

För övrigt hoppas jag att sommaren 2011 blir varm och solig och att jag får många sköna dagar på vår altan.


Läs även andra bloggares åsikter om
, , , , , , , ,
#1 - Micke

usch...ja, det blev det verkligen...fy för den lede! :(

Ja, vi får väl se hur detta år går... ha de bäst!

#2 - Per-Anders

Micke: Ja, om ett år vet vi.

#3 - Mia

Gift kommer jag med all säkerhet inte att bli i år. Platt-TV köper jag förmodligen, för min nuvarande låter inte som den ska ibland.. alltså någon vajsing med ljudet till och från... Ja, jag hoppas att något rött överlever året... sedan vad det blir återstår att se. mmm där har vi en gemensam punkt... Nu väger jag mer än någonsin... jag SKA gå ned i vikt... men jag säger inte hur mycket. Det beror på motivationen...

#4 - Mia

En fråga: Var någonstans finner du den liten statistikkurva? Ett färdigt program att ladda hem?

#5 - Beate

Måste man gifta sig då? Räcker det inte med att vara lyckligt tillsammans?!!! Vet inte, men ni kommer kanske till skott!

Tjock-tv - ja vir har också två dådana fina exemplar som helt enkelt vägrar att gå sönder. Personligen har jag fallit för olika "sociala påtryckningar" och pikar och ångrat mig varje gång, bl a när vi införskaffade en mikro, som har kanske använts 10 gånger på sin höjd på fem år.

Det där med vikten är en ren disciplinfråga - och motivation behövs, annars funkar det inte. MEN om du trivs så behöver du inte banta. Det viktigaste är ju faktiskt att man är nöjd med sig själv.

#6 - Per-Anders

Mia: Jag använder inget färdigt program för att lägga ut viktkurvan på nätet, istället handlar det om lite digitalt hantverk: Först gör jag själva viktkurvan i Microsoft Excel. Sedan kopierar jag diagrammet och klistrar in det i Photoshop och sparar det som en jpg-bild. Slutligen lägger jag upp jpg-bilden i bloggen.



Beate: Bröllop, platt-TV och vikten är ju olika komponenter i livets IRL-såpa. Det gäller ju att hålla händelseförloppet igång.

#7 - Lisbeth

gillar dina funderingar =)

Man får tycka vad man vill om giftermål, men har man särkullebarn (inga gemensamma) tror jag det är säkrast för den överlevande partern om man är gift... för alla ska vi en gång dö o vi kan väl hoppas på att ni får ett långt liv tillsammans =)

Må så gott!

#8 - mimmione

kämpa på bara det är det enda som hjälper tyvärr

#9 - Selma

Börja med att gifta er. Det är kul med kalas.

#10 - Lennart

Det finns en tjock-TV i ett hus i Frövi som också används för fullt. Då mamma flyttade in till sin Sune tog hon med sig sin sprillans nya LCD-TV. Men den står i syrummet, Sune tycker att hans gamla TV duger.

#11 - Elisabeth

Hej,



1. Ja gift er vetja, det blir något att se fram emot och fixa inför, som julen ungefär, men du kommer nog att slita ditt hår och ångra dig stundtals, inför bröllopet, inte efteråt, det är kul att samla släkten.



2. Tjock-Tvn är en utmärkt sak, ingen fördröjning i bildfrekvens, man kan nästan putsa skärmen med sandpapper,

dessutom så är den stöldsäker.

Jag har själv en 19 tums tjock-tv med ett

Nitendo 8-Bitars anslutet till den.



3. Tyvärr Per-Anders, med sorg i hjärtat, det är kört för socialdemokraterna, evolutionen drabbar även samhällsstrukturer och behov av anpassning till det nya samhället, vi har slagit in på en ny väg och det har socialdemokraterna missat,

de får åka till Kina och Indien, där kan de nog få ny vind i seglen.



4. Om du vill så kommer du att gå ner i vikt, men man kan inte banta, då gör du kroppen ännu mer energieffektiv, kroppen kommer att hålla hårt i det minskade antal kalorier du stoppar i dig.

Det är bara att lägga om livstil för gott, köp verkligt god mat men nyttigare,

ett tips byt ut en del av sockret mot Stevia,



Stevia är en ofarlig växt (pulver på hälsokosten eller nätet) till skillnad från Aspartam och sukralos är den inte skadlig för kroppen.



Kan du ställa bilen längre bort fån huset, det dagliga är det viktiga,

ät Max en smörgås om dagen, du kan äta dubbelt så mycket potatis som pasta(energi mängd).



Sluta att dricka Jucie, ät frukten istället, och inte för mycket frukt.



Promenera gärna 20-30 min några dagar i veckan.



Du frågade ju... L

#12 - Kerstin

Ser ut som ett riktigt bra år för Dig 2010!

För mig blev det skilsmässa (efter 37 år) i slutet på 2010, så 2011 kvittar!

Passa på att njuta, gift ER gärna man vet så lite om framtiden!

Skit i vikten, den är inte så viktig!

#13 - Mia

Ujuj, vad duktig du är som kan göra så fina diagram... jag skriver siffrorna istället... :-) Det kan jag!

#14 - Per-Anders

Lisbeth: Jo, när det gäller de juridiska aspekterna är det bra att vara gift.



Mimmione: Jodå, jag kämpar på (med vikten).



Selma: Kalas är kul.



Lennart: Kanske inte så kul att mista på mamma och platt-TVn.



Elisabeth: Tack för de goda råden. När det gäller vikten så är det nog motionerandet som jag måste skärpa upp ordentligt. Måste komma igång med mina regelbundna promenader igen.



Kerstin: Blir uppriktigt ledsen för din skull när jag läser om din skilsmässa. Beklagar det djupt. Det är sant att vi vet väldigt lite om framtiden. För min egen del försöker jag ständigt ta vara på de stunder av glädje som dyker upp.



Mia: Om man har de rätta dataprogrammen så är det ganska lätt.

#15 - Elisabeth

Kerstin

mycket tråkigt, ett sorgearbete att ta sig igenom.

Kram