Ove Sundberg - kanske mitt mansideal



I går, söndag, tillbringade jag för ovanlighetens skull nästan en hel kväll i TV-soffan. Jag inledde klockan 20.00 med Solsidan på TV 4, följt av Aktuellt och Agenda på SVT 2. Efter Agenda gick jag tillbaka till TV 4 och såg Nyheterna. När jag reste mig upp igen från soffan hade klockan hunnit bli 22,20 och jag insåg jag att jag tittat på TV i mer än två timmar i sträck.
 
Så mycket TV-tittande under en kväll är ganska ovanligt för mig eftersom jag oftast blir sittande framför datorn.
 
Jag ska erkänna att det är på gränsen att jag inte fixar att titta på Solsidan. Serien är oerhört välgjord och situationskomiken träffsäker men ibland blir det så pinsamt att jag nästan måste kliva upp från TV-soffan. Samtidigt kan jag inte låta bli att skratta hysteriskt åt den övertaggade Fredrik (Johan Rheborg) och den extremt pinsamme Ove (Henrik Dorsin).
 
Solsidan är en modern form av Åsa-Nisse, men också en rå drift med statusjakten i den småborgerliga svenska villaidyllen.
 
Själv är jag inne på mitt femte år som villaägare, vilket ska jämföras med de tidigare 48 åren som lägenhetsboende. Mitt liv har alltså övergått från ett torftigt liv i förorten till ett rikt och stimulerande liv på solsi... f´låt, i villaområdet. Nu är alltså även jag av samma sort som dem i Solsidan, så frågan är vilken av karaktärerna i serien som bäst överensstämmer med min egen profil. Fredrik, Alex eller Ove?
 
Är jag en Fredrik? Nej det hoppas jag verkligen inte. Statusjagande uppblåst pajas är en identitet jag definitivt inte vill ha.

Är jag då en Alex? Tja, kanske. Alex är väl den som är mest "vanlig" i serien. Lite fumlig och snäll men som alltid försöker göra sitt bästa.

Fast är jag egentligen inte en Ove då? Nja, fast det skulle säkert vara roligt. Ove sticker ju ut från villaägarmängden, och med honom som förebild får man ju bete sig som man själv vill. Och det vill ju jag.
 
Läs även andra bloggares åsikter om

#1 - Maggan i Sundsvall

Ha, ha.. PA, på bilden så ser det ju faktiskt ut som om du vore Ove's brorsa från landet?! ;-P

#2 - Lotta

hahaha...det där var roligt, jag fick kolla två gånger. Solsidan är rolig tycker jag, men missade söndagens program.

Ha en bra dag!

:-)

#3 - Kerstin

Tack!

Du kanske är en helt annan typ?

Såg också Solsidan, tycker bättre om Svensson,Svensson!

Den är inte lika tragisk!

#4 - mimmione

jo den var kul, missade hela förra säsongen, hörde mycket prat och läste om den men det blev liksom inta av, nu ficka jag ta mig tid och kolla och visst vill man blunda ibland för att det är så himla pinsamt...

#5 - Per-Anders

Maggan: Från landet..?



Lotta: Kan du gissa vem som är jag?



Kerstin: Jag har nästan aldrig sett Svensson, Svensson.



mimmione: Just nu känns det som om jag kommer att se den här säsongen.

#6 - Elisabeth

Tur man inte har Tv 4, jag har bara den politiskt korrekta statstelevisionen L



Men jag såg något härom kvällen som var det bästa jag sett på länge " En idiot på resa,prolog"



idiot_pa_resa-_prolog" rel="nofollow">http://svtplay.se/t/149535/enidiot_pa_resa-_prolog



Skrattade så jag kände mig 150% lycklig.



tror prologen är bäst, själva programmen börjar i dag tror jag.



Du har hus,

det har jag med, och det är så förbaskat jobbigt, alltid nått som ska fixas, eller klippas, eller skottas, nää...en fin lägenhet med tysta grannar och badkar, det skulle man ha, tror ja