Jag är 76 procent lycklig



Härom dagen var jag på OKQ8-macken i Timrå och tvättade bilen i automattvätten. När jag satt där med tvättborstarna vispande på bilrutorna tänkte jag på det här med livet. "Är jag egentligen lycklig?", tänkte jag.

På SVT 2 har en ny serie börjat som heter Jakten på lyckan. Programledaren Hanna Hellquist ska i ett antal avsnitt prova olika sätt att bli lycklig, bland annat med hjälp av pengar och andlig femkamp. Jag missade första avsnittet (som gick igår tisdag), men på programmets hemsida kan man göra ett digitalt lyckotest. Jag gjorde testet och resultatet får man väl betrakta som ganska positivt: jag är 76 procent lycklig.

Men vad är då egentligen lycka? Ja, för mig handlar det om att må bra, både psykiskt och fysiskt. I praktiken innebär det att jag försöker vara i harmoni med mina medmänniskor och att jag försöker undvika att skada mig fysiskt. Men det finns även många enskilda
situationer då jag känner mig lycklig. Här kommer exempel på några:

När jag vaknar på morgonen och inser att jag sovit gott hela natten. Det är nämligen inte självklart att jag får göra det.

När det är fredag kväll och jag får slå mig ner intill öppenspisen med en öl. Det finns få saker som är så avkopplande som fredagsmys.

När jag är på reportageresa och stannar till vid Lenas vägkrog i Nordmaling (bilden ovan) och inser att det är tunnpannkakor,  tacolasagne OCH potatisbullar med fläsk i lunchbuffén. Det kallar jag lunchbuffé från paradiset.

När jag lyckats gå ner några hg i vikt trots att jag ätit både tacolasagne OCH potatisbullar med fläsk till lunch (återkommer om mitt viktminskningsprojet i senare inlägg).

När jag kramar om min sambo.

Här kan du göra SVTs lyckotest.



Expressen:
Det går säkert inte hem hos alla

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
#1 - Beate

Fick mig ett gott skratt - sambon hamnar sist i din lista:-)))) Mohahahaha. Byt ordning INNAN hon läser din blogg;-)

#2 - Beate

Fick mig ett gott skratt - sambon hamnar sist i din lista:-)))) Mohahahaha. Byt ordning INNAN hon läser din blogg;-)

#3 - Ann Catrine

Beate, kanske sparade han det bästa till sist ;-)



Själv är jag tydligen endast till 69% lycklig,

vilket jag misstror, eftersom jag anser mig

vara lycklig...

Men allt kan väl vara bättre, antar jag...

MEN, som sagt, jag är nöjd med nuet!

Spännande serie iallafall..

#4 - Per-Anders

Beate: Sist men inte minst.



Ann Catrine: Allting är ju relativt.

#5 - Elisabeth

Såg ett Tv program som gjorde mig 150% lycklig, så jädra kul,



idiot_pa_resa-_prolog" rel="nofollow">http://svtplay.se/t/149535/enidiot_pa_resa-_prolog



detta är prologen , programmen börjar i kväll tror jag, en mycket motvillig turist, kompis till Richard Gervais(the office), han är helt...ja



Ska göra testet,

annars blir jag mest lycklig av stora gröna susande granar,

mina barn och mitt barnbarn, och måg och svärdotter, och även deras föräldrar, ja människor är faktiskt det absolut viktigaste som ger mig lycka.

#6 - marina

Har halkat in på din blogg som jag tycker är både underhållande och intressant! Kände att det där "lyckotestet" måste jag göra, eftersom jag tror att jag är en himla massa procent lycklig!!

Förresten kan jag ju säga att Eagels är troligen ute på världsturné(Kanske finns lite krut kvar i gubbarna!)!! Vi får dom till andra sidan jorden i februari...

#7 - Per-Anders

Eliasbeth: Det fanns inget bakom länken. Jag blir också lycklig av att viskat i skogen, i synnerhet blir jag lugn och avslappnad.



Marina: Mitt resultat av lyckotestet blev lägre än jag förväntat mig. Jag är kanske inte så lycklig som jag tror...

#8 - Mia

Du är allt litet lyckligare än vad jag är. Jag är bara 70% lycklig. Kanske inte så illa det, i vart fall tycker jag att jag har ett bra liv! Det är väl en form av lycka?