När folket reser sig sitter diktaturerna löst



I somras var vi på semester i staden Gdansk i Polen. Vi badade, åt glass och besökte en polisstation samt förundrades över hur trevligt man kan ha det som turist i Polen. Men som besökare i Gdansk kan man inte undgå stadens dramatiska historia. Här utspelades första världskrigets första slag (på halvön Westerplatte) och i Gdansk bildades även fackföreningen Solidaritet.

Under vårt besök i Gdansk besökte vi bland annat Solidaritetsmuseet och utställningen som visade hur det gick till när Solidaritet bildades. Det var varvsarbetarna som helt enkelt ledsnade på sina vidriga levnadsvillkor och lyckades starta ett massivt folkligt uppror mot diktaturen i Polen. Ett uppror som sedan blev en del i hela det kommunistiska östblocket kollaps.

Det är den polska Solidaritetsrörelsens kamp jag tänker på när jag ser på TV om det som nu händer i Nordafrika. Först Tunisien där folket ledsnade på den korrupta regimen och nu Egypten där befolkning i omfattande gatudemonstrationer visar sitt missnöje mot regeringen. När folket reser sig och gör gemensam sak, då sitter oftast diktaturregimerna löst.

Frågan är nu vilka ytterligare länder som följer efter i det Nordafrikanska upproret. Man kan också ställa sig frågan om USA tänker ingripa (finns det någon olja i området?). Kommer detta att inspirera till folkligt uppror även utanför arabvärlden? Jag tänker exempelvis på Vitryssland som fortfarande är en kommunistdiktatur av samma modell som det forna Sovjetunionen. 

Bilderna i detta blogginlägg har jag tagit vid minnesplatsen i anslutning Gdanskvarvets entré. Bilden ovan visar texten på ett minnesmärke på platsen (min översättning, vet inte om den är helt korrekt): 

"Minnesmärke över de fallna varvsarbetarna 1970.
En symbol för evig åminnelse av de mördade offren.
En varning till härskare att inga sociala konflikter i vårt land kan lösas med våld."

Den sista raden gillar jag bäst. Hoppas de egyptiska ledarna tänker på den idag.





Aftonbladet:
Polisen har öppnat eld mot egyptiska demonstranter
Resebolagen fortsätter flyga till Egypten
Vänligt land – där batongerna viner
Egyptierna har fått nog

DN:
Armén varnar demonstranterna i Kairo
Egyptens regering avgår
Mubaraks löften dämpar inte vreden
"Så ska aktivisterna vinna över Mubarak"

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,
#1 - Ailas

Det är nyttigt att lite då och då få sig en påminnelse om våldets följder. Jag har inte varit i Gdansk, men kan tänka mig att det var intressanta saker ni fick se.

Jag är född och uppvuxen i efterkrigets Finland och minns hur de vuxna männen ständigt talade om krig, krig, krig... och deras berättelser var inte vackra. Det kan jag lova!

#2 - Beate

Fina bilder från min favostad:-)

Personligen tror jag att många fler länder följer Tunisiens exempel. En diktatur i över 20 år tror jag det är i båda länder och några därtill - nej det är dags för förändring - och den kommer att ta tid.

#3 - Lotta

Gdansk har jag varit i många gånger, mycket intressanta guidade turer har vi fått de gånger vi varit där.

Fina bilder!

:-)

#4 - marina

Spännande funderingar...ska bli intressant att se hur det utvecklar sig, för gissningsvis är det väl korruption som till stor del styr på många håll i vår "stora vida värld"...

#5 - Kerstin

Du har så rätt både när det gäller vänner och att ingenting kan lösas med våld!

#6 - AnnaKK

Uj-Uj-Uj... Har precis tittat på bronsmatchen i handbolls-VM. Det var riktigt jobbigt!!! :-I



Men det som händer i Egypten, och kanske i hela arabvärlden, nu är ju egentligen oändligt mycket mer intressant. <:-) Det verkar vara en befolkningssammansättning i många av de här länderna som det helt enkelt MÅSTE till stora förändringar för att kunna ge de unga en vettig framtid. Tror det var 30% av de 85 miljonerna egyptierna som är under 15 år!? Och stämmer det, kan man ju börja fundera på hur detta land behöver se ut inom bara några få år. Det är nog inte en dag för tidigt som de gör revolution, men man får ju verkligen hoppas att den leder till något BRA!



Du har inte kvar årgång -07 av Foto??? Och kan tänka dej att sälja nummer 4? :-)

#7 - Lennart

Har aldrig varit i Polen men har många gånger fått höra att det ska vara ett vackert land. Ölen ska visst vara både god och billig där.

#8 - Per-Anders

Ailas: Det är lika illa varje gång makten använder våld för att kuva folket. Det ska bli intressant att följa utvecklingen i Egypten.



Beate: Huvudsaken att utvecklingen går framåt.



Lotta: Jag tyckte också att Gdansk var en trevlig stad.



Marina: Tyvärr är det nog så.



Kerstin: Gilla!



AnnaKK: Tydligen är det just de unga som är mest aktiva i den pågående revolutionen. Ska kolla om jag har det numret kvar.



Leannart: Det finns många olika ölsorter i Polen där flera är riktigt goda.