Jag gillar inte mjölkförpackningar med plastlock



Jag har noterat att det börjat dyka upp Arla-märkta mjölkförpackningar i fler och fler livsmedelsaffärer i Sundsvall-Timråområdet. För ett tag sedan kom också beskedet att Arla köpt Milkos mejeri i Sundsvall. Ännu fler Arla-tetror och ännu färre från Milko. Och det är väl bra. Det nedläggningshotade Sundsvallsmejeriet får därmed leva kvar med lokalproducerad mjölk och bibehållna arbetstillfällen.

Men det som stör mig är Arlas mjölkförpackningar med skruvlock. Det känns inte speciellt miljövänligt med mjölkförpackningar tillverkade av två sorters material - både papper och plast. Tacka vet jag istället Milkos mjölktetror med rivflik (och utan extra plastkomponent). Med dessa kan man lätt klämma ut all filmjölk ur förpackningen - till skillnad från skruvlockstetror där det alltid blir kvar en liten skvätt längst upp.

För mig är det helt ok att det står Arla på mjölkförpackningarna i Sundsvall och Timrå. Huvudsaken jag får behålla rivfliken. Vad tycker du? Svara gärna på enkäten nedan.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,
#1 - Lotta

Jag gillar skruvkork för då kan man stänga om paketet igen utan att det smakar från andra varor från kylen. Så är den så mycket lättare att ta med utan att det läcker mjölk i picknick korgen.

Här blåser det upp till storm nu så det gäller att hålla i sig.

Ha det gott!

:-)

#2 - Cina

Jag avskyr skruvkorkar. Har inte kraft i händer och fingrar att få upp dem. Vanliga tetra är klart bättre, de kan klippas upp.

Miljöaspekten har du helt rätt i! Det är svårare att skölja ur och hur blir det i återvinningen egentligen om plastkorkarna sitter kvar?

#3 - marina

Tror faktiskt att jag föredrar de utan plastkork, av den enkla anledningen att när det ska sorteras måste man ju "riva ut" plasten och det är ju himla besvärligt...prata om att vara lat!! Lever för övrigt just ni i ett land där de är skrämmande dåliga på att sortera sopor, kan ju säga att Sverige ligger så långt före så det är inte sant!!

#4 - Ailas

Tacka vet jag tiden med "lösmjölk" i egen kanna. Det hade folk förr... och då fick de ha vilka lock de ville. :)



Annars tycker jag att skruvlock är ett praktiskt påhitt, men jag tänker ibland att de är lätta att öppna och stänga och skulle möjligen (hemska tanke!) kunna locka till sabotage... Vad sägs om klickljud? :)

#5 - mimmione

jag har vant mig här har vi inget annat, sorterar alla mjölk, fil och yoghurtpaket och ingen har klagat hittills

#6 - Beate

Jag gillar definitivt skruvlocket bättre. När jag river paketet (att ta en sax är ju ingen sport) spiller jag alltid en skvätt mjölk/fil.

Vad jag däremot ogillar skarpt är dessa höga paket som inte passar in någonstans i kylskåpet.

#7 - Maggan

Men hur tänkte ni nu?! Vad tror ni att det är som gör att mjölken stannar kvar i förpackningen, vare sig det är skruvkork eller "rivflik"?! Kan det möjligen vara något plastmaterial som bestrukits på papperet? Sorteringen är är inga problem se här: http://www.arla.se/Default____31294.aspx

Dessutom, så är det ju så att Milko ju jublar i sina annonser över att de äntligen kan paketera sin mjölk i "skruvkorksförpackningen", nu när Arla står för kostnaderna för den nya förpackningslinjen...

;-P

#8 - Al

Det är helt idiotiskt med plast skruvkorkar och helt otidsenligt i en tid då man börjar bli miljömedveten och vill minska avfall och sopor. Varför plötsligt då komma upp med mer istället? 11,5 ton mer plast eller vad blir det? Korkarna ska sorteras som plast men många tror att de är organiska bara för att det använts sockerrör i plasten...Snacka om slöseri av naturresurser att använda odlingsmark till att göra engångskorkar i plast som ska eldas upp när tetran är tömd. Jag vill inte bidra till att sopberget växer och jag vill inte sila min mjölk, juice, eller yougurt genom plast varje dag :( Har faktiskt slutat köpa de produkterna som har plastkorkar. Bojkotta dem är det enda rätta! Jag har dessutom alltid haft mjölken liggande i lylskåpet tidigare tack vare att teraförpackningarna är konstruerade för att både kunna ligga och stå - utan plastkork.

Svar: Kanske det är dags för ett system att förvara mjölk i ett retursystem med glasflaskor?
Per-Anders