Melodifestivalen: självmord och Helen Sjöholm-plagiat



Har just tittat på melodifestivalens deltävling från Göteborg. Konstaterar att inget av bidragen imponerade. Ingen Caroline af Ugglas som sticker ut och ingen Freddie Wadling som levererar grym pausunderhållning. Bara ett gäng B-artister med låtar som alla är förvillande lika.

Här kommer min snabbrecension av kvällens deltävling:

Brolle:
Tramsig dussinvariant av schlagerpop.

Loreen:
Ytterligare en dussinvariant av schlagerpop.

Babsan:
Himmel och pannkaka! Hon/han är ju inte bara obeskrivligt tramsig, hon/han kan ju inte ens sjunga.

Elisabeth Andreassen:
När låten börjar går tankarna direkt till Helen Sjöholms låt Gabriellas sång. Snudd på plagiat.

Sanna Nielsen:
Ännu en dussinvariant av schlagerpop.

The Moniker: 
Är porträttlik den engelske sångaren/trummisen Phil Collins och han framför en låt på något sorts fånigt 60-tals flower powertema. Delar av låten kör han på ett löpband.

Anniela:
 Och så en dussinvariant av schlagerpop igen.

Christian Walz: Han sjunger om självmord och ser ut som en student, nyss utskriven från självmordsbombarutbildningen vid Lutons universitet.

Som avslutning på programmet får vi se Christer Sjögrens lustmord på David Bowies mästerverk Life On Mars. Om man vill vara snäll kan man säga att Christers röst inte riktigt räcker till.

Bilden ovan: Lördag kväll i TV-soffan. Så här kul hade jag under sändningen av Melodifestivalens deltävling från Göteborg.


Aftonbladet:
Brolle och Sanna direkt till final
Läsarna:
Rätt låtar vann

DN:
Schlagerdisko och rockabilly slog i Göteborg
Sanna Nielsen och Brolle till final



Läs även andra bloggares åsikter om
, , , , , , , , , , , , , , , , ,
#1 - Mia

Jag hade säkert trevligare när jag läste en massa blogginlägg från den gångna veckan och lyssnade på litet annan sorts musik. Inget som retade mig, tvärtom, kändes trivsamt.

#2 - Ailas

Du får nog skylla dig själv. :)



Lyssna gärna på min alternativmelodi på bloggen. Hur många poäng ger du?



#3 - Dennis Alexis Hellström

Kan inte komma på en sämre artist än Caroline af Ugglas. Där snackar vi falsksång. Nästan värre än Joplin. Men smaken är ju som baken. ;)

#4 - Selma

Jag har inte hämtat mig än från Christer Sjögren. Nåt så hemskt. Vad har David Bowie och svenska folket gjort för ont?

#5 - Anna

Men vad negativ du är PA! :)

Tips: när man kollar på Melodifestivalen ska man göra något annat samtidigt. Typ damma eller skruva eller vika tvätt. Då blir hela tillställningen ganska trevlig. Fast ok, vet ju att du inte tycker man ska göra 2 saker samtidigt... men då blir det mer som att lyssna på radio i bakgrunden.

#6 - Per-Anders

Mia: Melodifestivalen var ett sätt för mig att komma ifrån datorn lite. Fast sambon hade sin laptop på vardagsrumsbordet så vi kunde följa Melodifestivalen back-stage på webben.



Ailas: Kastratsångare tillhör inte heller någon av min favoritmusik.



Dennis Alexis Hellström: Varken Caroline af Ugglas eller Janis Joplin sjunger falskt. De sjunger uttrycksullt.



Selma: Jag delar din analys helt och hållet.



Anna: Det blir alltid bäst resultat om man fokuserar på en sak i sänder. Det där med att försöka göra flera saker samtidigt är bara ett uttryck för prestationshets.

#7 - Åsa

Gillar tröjan du har på bilden. Tyder på att du borde ha hyffsat bra musiksmak, eller så har du snott tröjan av någon annan med bra musiksmak.

#8 - Soctanten

Jag är glad att jag missade eländet. Lyckades höra finalbidragen och jag delar din analys. Dussinpop och trams.

#9 - Lennart

Vilket år var det egentligen Carola vann? Jag missade den sändingen eftersom jag var i Österrike den veckan och åkte skidor. Det betyder att den sista melodifestivalen jag såg var året innan. Gissar att jag inte har sett något av både den svenska och internationella på minst 20 år.