Män tvättar kläder bättre än kvinnor



Jag läser på Aftonbladet.se att vi svenskar är sämst i Norden på att tvätta kläder. Enligt en undersökning som marknadsanalysföretaget Userneeds gjort på uppdrag av tvättmedelsföretaget Vanish så tvättar vi våra kläder i för låga temperaturer vilket medför att bakterierna inte dör utan istället sprider sjukdomar.

Jag undrar: kan det verkligen stämma? Jag tvivlar.

Däremot vill jag påstå att vi män är bättre på att tvätta kläder än kvinnor. Själv är jag väldigt noga med att följa tvättråden i de plagg jag ska tvätta. Om det står angivet att plagget ska tvättas i 60 grader då tvättar jag i 60 grader. Och om det står angivet att temperaturen exempelvis ska vara 30 grader, då ställer jag in 30 grader på tvättmaskinen.

Jag minns min första sambo (vi pratar alltså om mitt barns mor som jag bodde ihop med för 30 år sedan) som tvättade kläder märkta med 40 grader i 60 grader, vilket innebar att plaggen färgade av sig och blev förstörda. När jag påpekade detta skrek hon: "men tvätta själv då för fan". 

Sedan dess har jag tvättat alla mina kläder själv med gott resultat varje gång.  

Jag tycker det är roligt att vara i tvättstugan och tvätta kläder. För mig är det en klart lustfylld aktivitet. Men det krävs engagemang och noggrannhet för att resultatet ska bli bra. Om detta har jag avhandlat i ett tidigare blogginlägg. Läs det här.

Bilden ovan är från vårt mysiga torkrum här i huset.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,
#1 - Beate

Jag förstår att svenskar är sämst på att tvätta kläder... två av mina (kvinnliga) kollegor tvättar aldrig kläder i mera än 40 grader. Yuck, säger jag bara!!!

Jag gör som du, följer tvättråden - men kallingar och handdukar åker in 90 grader - så är det bara.

Dessutom är det ju tvättmaskinen som gör jobbet, inte jag - å maken viker tvätten, vilket tar mycket längre tid än att slänga in allt i maskinen.



Svar: Japp David Bowie är känd för att ha olika färg på ögonen: Googla "david bowie eyes" så får du beviset. DS

#2 - Per-Anders

Beate: Ja, efterarbetet är lika viktigt som själva tvättandet.

#3 - Mackan

Hahaha, ja visst är det kul att tvätta?! Tycker jag med! Och jag har också fått ett "tvätta själv då för fan" kastat på mig för herrans massa år sedan - och sagt och gjort.

#4 - AnnaKK

Ha-Ha!



Fast det är förmodligen med detta som med allt annat; kompetensen sitter snarare i individen än i könet. :-)



Jag jobbar med tvätt, kan man säga, fast det hindrar inte att vissa lagledare (ja, jag jobbar alltså med fotboll också - fast mer indirekt!) från att själva vilja fixa den biten. Herrlagets ledare (manlig, om det nu har med saken att göra) lyckades i våras tvätta det nya matchstället bestående av vita tröjor och röda byxor utan att färgsortera först. Så när jag kom till jobbet möttes jag av härligt grisrosa tröjor i tvättmaskinen. :-) Synd kanske att han inte hade brassat på med 60 grader också, för då hade vi antagligen haft ett perfekt nytt ställ till ett kommande flicklag!? ;-) (Om man nu anser att det bara är flickor som ska ha rosa kläder - jag gillar förövrigt FC Barcelonas rosa bortamatchställ! :-D Om de nu använder det fortfarande...? För ett par år sen hade det ett sånt iallafall).



Eftersom det alltså är jag som jobbar med tvätten, var det också jag som fick se till att tröjorna återigen blev vita... <:-) Faktiskt lyckades jag - och det var nog fjolårets bedrift på mitt jobb... ;-)



Trevlig helg!! :-)

#5 - marina

Nja, det där med att det skulle vara roligt att tvätta kläder...det var väl att ta i!?

#6 - Per-Anders

Mackan: Just det. Sagt och gjort.



AnnaKK: Visst har du rätt. Som så mycket annat handlar det inte så mycket om vilket kön man tillhör utan en rad andra saker. Imponerande att du lyckades få bort den rosa färgen från tröjorna. Jag har ibland gjort liknande försök med endast blygsam framgång.



Marina: Fast i lagom mängd kan det faktiskt vara lite avkopplande.

#7 - mimmione

min man tvättar också här hemma, så även jag och mina barn, för visst är det ett nödvändigt ont det här med tvättande, funderade faktiskt också på det här med för låga temperaturer, och med t-shirts så har jag märkt att ska de kännas fräscha ska det tvättas i 60

#8 - Lennart

Jag kör mina handdukar, skjortor och tröjor i 60, strumpor och kalsonger i 90 och det verkar fungera bra. Jag fick lära mig tvätta då jag var 13 och har inte haft mer än två missöden genom åren. En gång krympte en T-shirt och en annan gång stoppade jag in en matta i maskinen. Mattan var så liten så jag tänkte att det skulle gå bra, men maskinen stannade mitt i jobbet och då jag fått upp luckan och höll mattan i händerna kände jag att den var väldigt tung.

#9 - Åsa

Läste någonstans att ett jeansmärke rekommenderar att man INTE ska tvätta dem det första halvåret. Men hur äckligt är inte det??? Vem vill ha ett par otvättade jeans i ett halvår???

#10 - Mia

Hehe... du tog din första sambo på orden! Bra, då kan du aldrig skylla på någon annan än dig själv om inte resultatet blir bra.

#11 - Cina

Om du känner för att åka på turné och utveckla din känsla av att det är roligt att tvätta och så, så är du VARMT välkommen till Mälardalen! ;)

#12 - Selma

Här går all bomull i minst sextio grader. Det ska ju bli rent också.

#13 - Jenny

Min man är urusel på att tvätta! Men med tanke på dina svar i kommentarsfältet så verkar ju rubriken mest vara för att provocera lite...? Och - nej - min man är inte usel på att tvätta för att han vill slippa sysslan..... Det är nämligen han som sköter 8 tvättar av 10. Jag tiger och lider eftersom jag inte har någon önskan att ändra på det förhållandet.... Det jag är mycket rädd om lägger jag åt sidan så att jag tvättar just dessa plagg själv.... ;-)