Kul att Melodifestivalen kommer till Sundsvall



Att Bert Karlsson från Skara är en pajas är ju sedan länge känt. Under 1980-talet förpestade han svenskt musikliv med sin erbarmliga dansbandsmusik och under 1990-talet försökte han sig på en politisk karriär som mera kan betraktas som ett skämt.

Idag är han en föredetting som mest verkar frustrerad över att inte längre få "äga" Melodifestivalen och därmed få stå i alla blickars centrum. När han i dagarna kom med sitt utspel att Melodifestivalen inte borde förläggas i Norrland var det nog bara ett desperat försök att få det att se ut som om han fortfarande har något sorts inflytande.

Det är klart att Melodifestivalens deltävlingar kan förläggas i Norrland likaväl som i södra Sverige. Om man sedan vill locka folk att komma så hänger det väl på de lokala marknadsförarna att göra ett bra jobb.

Jag har faktiskt hört Bert Karlsson hålla ett föredrag en gång. Det var i Västerås på någon sorts näringslivsmässa och han berättade om sitt liv som entreprenör. Jag minns att han framhöll att det var det faktum att han är omusikalisk som gjort hans bolag så framgångsrikt inom musikbranschen. Bert Karlsson menade att publiken också är omusikalisk så därför gillar de dansbandsmusik.

Jag är väl egentligen inte någon stor anhängare av Melodifestivalen som tävlingsform, men jag tycker ändå att det är en kul happening och funderar faktiskt att åka till Nordichallen i Sundsvall den 5 mars. Melodifestivalen är i alla fall betydligt roligare nuförtiden än för 20 år sedan då många av artisterna kom från Bert Karlssons stall.

Idag skriver Bert Karlsson i Aftonbladet att han inte har något emot norrlänningar. Skönt att få läsa det i alla fall...


Dagbladet:
Bjuder in Bert: ”Kom hit och se själv!”

Aftonbladet:
Biljetterna för dyra för norrlänningar
Läsarna
: Skäms, Bert!
Berts attack på Norrland

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,
#1 - Bajsugglan

Haha, gillar hans resonemang om att alla är omusikaliska. Heja optmimistisk människosyn!

#2 - Per-Anders

Bajsugglan: Han sa faktiskt så. Grejen är att Bert Karlsson ser musik endast som en handelsvara. Han tycker uppenbarligen att musik som det inte går att tjäna pengar på inte är värt nåt. Jag betrakatar mig som musikalisk och gillar musik som ger mig en positiv upplevelse, även om den inte är kommersiellt gångbar.

#3 - Ailas

Bert ja... vad ska jag säga? Det positiva är kanske att han är helt osvensk, dvs han säger precis det som väldigt många andra önskar att de skulle våga säga. Sen att han inte är vidare kultiverad eller har smak är en annan sak.



Jag är vän av klassisk musik, men kan även lyssna på en del symphonic metal och vanlig metal, folkmusik och ex fransk musik. Dansband har jag aldrig gillat, men skulle inte gå så långt att förkasta en artist enbart för att han/hon tillhört BK:s stall.



Trevlig kväll!

#4 - Ann Catrine

Såg rubriken, men avstod läsa artikeln,

tänkte att jag bara skulle bli förbannad..

Tror jag ska (om det nu finns biljetter kvar)

ta mig till Nordichallen jag också,

har ju till och med åkt till finalen i Globen

tre (!) gånger med barnbarnen..

TROTS att jag inte är något stort fan av just

den musikgenren.

Fast jag kan erkänna att låtarna i lördags var

trallvänliga och glada, så jag led ingen nöd

när jag lyssnade.

Bara jag slipper dansbandsmusiken!!



Godafton!

#5 - Per-Anders

Ailas: Jag kan inte påminna mig att han någongång sagt något som jag skulle vilja säga. Med tanke på hans inställning till musik och sin publik är det inte så svårt att ta avstånd från det han levererar.



Ann Catrine: Tyvärr missade jag Melodifestivalen i lördags. Jag ska försöka att se den nu på lördag istället.

#6 - Cina

Bert den raringen! Han väcker i alla fall uppmärksamhet av alla de slag och det är väl det plus inkomsterna in masso som är hans drivkraft!?

Skulle gärna se Melodifestivalen live bara för upplevelsen. Musiken? Nja. Schlager är det då inte och det tycker jag är synd!

Tack för din uppmuntrade kommentar angående tonåringarnas upptäcktsfärd genom hushållsarbetet!

#7 - Per-Anders

Cina: Visst, han är entreprenör och det är väl ok. Men det som stör mig är hans cyniska syn på kultur, att musik bara är en produkt vilken som helst.

#8 - marina

Jag tycker nog att Bert Karlsson är en enda stor cynisk pajas som säger mycket mer än han överhuvudtaget begriper!!! Tyvärr så är det nog så, att även om han skulle råka säga något vettigt så har jag svårt att ta det till mig, bara för att det är han...fast å andra sidan är det möjligt att det är en skapad image, vilket jag har svårt att tro. Jag tror nämligen att han är sådär plump hela tiden!!

#9 - Huskatt

Bert..han skulle nog sälja sin egen mamma om det fanns pengar att tjäna :)

#10 - AnnaKK

Undrar om Skaraborna säger ungefär som vi i den här i trakten säger om Älmhult om Ingvar Kamprad; Vad vore den orten utan honom? Alltså följdaktligen; Vad vore Skara utan Bert Karlsson??



Vissa typer gör djupare avtryck än andra, men jag kan däremot verkligen inte påminna mej att Bert Karlsson nånsin har sagt eller gjort något som har gjort något som helst positivt intryck på mej. Men så har jag ju knappt ens varit i Skara nån gång, förstås - och ännu mindre på någon Melodifestival.



Men jag håller nog med dej om att den sistnämnda tillställningen har blivit bättre på senare år - och det kan nog mycket väl vara för att man har sluppit se och höra Bert så mycket!?



Ha en trevlig dag i snökaoset!! :-)



#11 - Nilla

Ingen är oberörd av honom i alla fall...

Jag tycker nog att man som vuxen offentlig person behöver ta lite ansvar för vad man säger och gör, det ansvaret lyser med sin frånvaro hos denne...man? Nä, inte man: clown.

#12 - Micke

Längesedan jag hörde nåt om lille Bert..girig kille har jag hört...men men...han är ju het klart en personlighet.



Ha de bäst Per!

#13 - Beate

Klart Norrlandsporten ska få Melodifestivalen. Nollåttor, Bäst i Väst och Skåne är väl inte "bättre" än Norrland!!! Eller ja....



Bert Karlsson ja - honom såg jag för några veckor sedan under en lunchrast. Har aldrig gillat hans stuk men hade inte haft nå't emot hans pengar om man säger så;-)