Wiehe och Laleh bäst i Så mycket bättre



Jag har just sett det sista avsnittet av Så mycket bättre. Sju svenska artister som under ett antal veckor sjungit varandras låtar - med varierande resultat. De stora positiva utropstecknen under serien tycker jag har varit Laleh och Mikael Wiehe. Lalehs version av E-types Here I go again är skitsnygg och Wiehes tolkning av samme E-types låt Calling your name, som i Wieheversion fick heta Jag ropar ditt namn, är helt oslagbar. Den senare låten har jag gått och nynnat på i flera veckor nu.

En positiv överraskning under serien har varit Lena Philipsson. I Så mycket bättre har hon visat att hon har kapacitet att leverera lite mer än bara tramsig schlager. Hennes tuffa version av den gamla Wiehelåten Vem kan man lita på är ju faktiskt riktigt grym.

Alla låtar som framförts under serien finns på Spotify. Det gillar jag. Där är låtarna också studioinspelade, lite längre och låter bättre än i serien.

I det sista avsnittet sjöng artisterna duett med varandra. Bäst ikväll tyckte jag Laleh och Eva Dahlgren var i låten Lär mig om. Finstämt och känslofyllt.

Vilka blir då artisterna i nästa omgång av Så mycket bättre? Det kan man ju undra. Jag hoppas i alla fall att Freddie Wadling får chansen att vara med. Han har en förmåga att göra oerhört sköna tolkningar av andra artisters låtar.


Aftonbladet:
Läsarna rasar – mot Wiehes spritkupp
Kolla – de gör det också så mycket bättre

Kärleksförklaringarna avlöste varandra
Tvingade att repa – i panik
Ledin kan inte få nog av gänget
Artist för artist – så bra var ni

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

#1 - Beate

Har inte sett serien, men jag har hört mina arbetskamrater prata om den. Å Eva Dahlgren är ju en absolut favo för min del!!!

#2 - Selma

Det var ena fantastisk serie i fjol och Så mycket ännu bättre i år. Underbart!

#3 - Zarah

Den här programserien har jag missat totalt. Visst är Mikael Viehe en duktig och sympatisk artist.