Värmande glögi i Tallinn



Jag och sambon har alltså varit på en weekendtripp till Estlands huvudstad Tallinn. Vi har färdats med Tallinks nöjesfartyg, bott på hotell och kollat in julmarknaden på Rådhusplatsen. Tallinn är kanske inte det optimala semesterparadiset på jorden men jag tycker staden är helt okej att vistas i under en dag eller två. Ett trevligt resmål för lite helgmys.

Julmarknaden var väl inte så där jättehäftig som vi trodde. Den bestod till största delen av försäljningsstånd där stickade vantar, julprydnader och skinnmössor fanns till försäljning. Jag köpte en mössa av kaninskinn och den värmde skönt i de isiga vindarna.

På marknaden kunde man också köpa glögi, vilket är den estniska varianten av vår svenska glögg. Glögi känns lite tunnare i konsistensen än vår svenska motsvarighet, men inte mindre välsmakande. I den bitande kylan var det gott och värmande med en mugg glögi, kryddad med mandel och kryddnejlikor.

I Gamla Stan i Tallinn finns det gott om mysiga restauranger där både personal och inredning är utsmyckade i en medeltida stil. Mest populär verkar Olde Hansa vara som ständigt är fullbokad med lång kö utanför. Vi ville dock inte vänta på att få äta, utan hamnade till slut på restaurang Munga Kelder (Munkkällaren). God mat och mysig miljö. 

Förra gången som vi inte orkade stå och vänta i kön till Olde Hansa gick vi tvärs över gatan till Restaurang Peppersack. Den restaurangen är riktigt trevlig med bra mat, mysig miljö och jättetrevlig personal. 

Min personliga favorit i Tallinns uteliv är dock puben Molly Malones. Där var vi även förra gången vi besökte Tallinn. På Molly Malones är stämningen alltid på topp och vid båda våra besök stod ett liveband på scenen som spelar irländsk folkrock. Ett toppenställe.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
#1 - Selma

Maken och jag hamnar alltid på Olde Hansa när vi är i Tallin. En alldeles underbar turistfälla.

#2 - Cina

Låter som ni haft en mysig tripp! Härligt!

#3 - mimmione

har aldrig varit åt det hållet faktiskt kul med resor är det i alla fall. Ser ut att vara en varm och go mössa

#4 - Micke

irländsk är grejen ;)



Ha de bra..!

#5 - Beate

Kul med en vinterrapport från Tallinn. Har bara varit där under våren/sommaren. Tack för restaurang-/pub tipsen!!!

Å du den ryska mössan kklär dig och lär väl komma till pass på dina vinterresor till Norrland!

#6 - Zarah

Om jag utgår från det jag ser på fotot så ser ni ut att trivas bra på er lilla helgtur! Jag var i Tallinn för ett par-tre år sedan vid påskhelgen, glashalt på kullerstenarna nedför backen... Mitt minne består mest i vilket sjå vi hade att stå på benen och även att det var mysiga gränder om man bortser från halkan.