Våga "Nissa" du också!



Jag läser i bloggen Mimmione om hur kollegorna på hennes arbetsplats, under veckorna före jul, "Nissar" för varandra. Att "Nissa" innebär att alla på jobbet fått varsin lapp med namnet på en av sina kollegor. Namnet har de sedan hållit för sig själva för att i smyg kunna muntra upp sina arbetskamrater. Exempelvis har de delat ut små hemliga meddelanden, smågodis och kakor till den vars namn stod på lappen.

Jag tycker det låter som en jättebra idé, en idé som fler arbetsplatser borde ta efter. Det skadar inte att ge sina kollegor lite uppmuntran - det tjänar både arbetsgivare och anställda på. Om de anställda mår bra så gör de också ett bättre jobb.

Frågan är bara om svenska folket är redo att börja "Nissa" för varandra i full skala, året om. Vågar vi det? Jag tror faktiskt det. Samarbete och omtanke på arbetsplatserna är bättre än egoism och konkurrens. Det tjänar alla på.

Bilden på tomtenissarna ovan har jag tagit i ett varuhus i Sundsvallsregionen.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
#1 - Kerstin

Nisse på Dig!

Och God-Jul och Gott Nytt År!

#2 - Beate

Visst 'r det en rolig idé, men jag föredrar nog att göra det spontant året om - utan lappar. På mitt jobb - precis som på alla andra arbetsplatser - har man ju sina bästisar åsså några som man kanske vill umgås mindre med. Måste säga att vi i "bästisgänget" nissar ofta, året om. Å det är himla kul.

Skulle dock ha otroligt svårt för att nissa för en som jag inte känner eller kanske gillar mindre.

#3 - Selma

Önskedrömmen vore väl att alla var så vänliga att man aldrig kom på vem som var vems.

#4 - Kerstin

Vilken bra idé! På en skola där jag jobbat hade vi under en vecka en "hemlig kompis" som vi skulle göra något extra för. När veckan var slut gällde det att kunna lista ut vem som var hemlig kompis.