Fototriss: Värt ett besök


Temat för sista Fototriss innan juluppehållet är Värt ett besök. Jag skulle då vilja slå ett slag för Korskullen, nära staden Šiauliai i norra Litauen. 2008 bilsemestrade jag och sambon i Litauen och bland annat besökte vi denna märkliga plats.


Sedan mitten av 1800-talet har ortsbefolkningen placerat kors på Korskullen. Från början handlade det om tron att om man placerade ett kors på Korskullen skulle det kunna innebära mirakel. Under Sovjettiden ökade antalet kors på Korskullen vilket blev en symbol för folkets strävan efter frihet.


Fastän Sovjetmakten förstörde alla korsen vid minst två tillfällen forstatte folk att placera kors på Korskullen. Idag finns där tiotusentals kors, kanske ända upp emot 100 000 kors, allt ifrån flera meter höga träkors till några centimeter små metallkors.

Korskullen är definitivt en spektakulär plats men det finns även mycket annat intressant och trevligt att uppleva i Litauen. Den härliga semesterorten Palanga, den gemytliga halvön Kuriska näset och huvudstaden Vilnius är också väl värda några besök.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
#1 - Halloj världen! /Inger

Wow!Spännande. Tycker nog första bilden är allra häftigast. :)

#2 - Eva

Oj, TÄNK så många livsöden som är representerade på den kullen ... både skrämmande och fantastiskt!

Jag tror dig, det är nog väl värt ett besök!

#3 - Barnens Hjältar

Wow vad häftigt! Dit skulle jag gärna åka!

#4 - Annelie Esséus

Oj, vilket ställe, intressant och nästan lite makaber känsla. Häftigt bidrag!

#5 - Nukke

Jag skulle så gärna besöka korskullen o Litauen o ta hundratalls bilder från den. 1. bilden tycker jag mest om men intressanta bilder alla.

Jag har samlat souvenir dockor o har några från Litauen o samt Latvia o Estland. Jag älskar attta bilder om kors i begravningsplatser (i Paris var fina gamla begravningsplatser o jag tog så många bilder jag orkade :)

#6 - Nukke

Måste ännu säga att din julbloggens rubrik är så cool !!!!! tycker jag (jag börjar trötna på julen o ännu måste man skaffa allt mat till julen nästa vecka :)

#7 - Beate

Vilken märklig och kuslig plats!!! Får nästan lite obehagskänslor här måste jag säga.

Bilderna är så bra att den känslar förstärks faktiskt.

Vi har länge funderat på Litauen som resmål, så det kanske bli av 2012.

#8 - judotter

Tron försätter berg - eller bildar sådana.

Fina bilder!

#9 - Marina

Spännande! Om vi kommer åt det hållet någon gång ska jag absolut besöka denna plats!

#10 - AnnaKK

har aldrig hört talas om det där (fast jag vet i ärlighetens namn inte mycket alls om Litauen). Intressant att få se bilderna och höra historien om korsen! :-) Kan tänka mej att man kan tillbringa väldigt lång tid där tillsammans med en kamera!!

#11 - Nett

Vilket ställe, nog värt ett besök, hoppas att jag kan hitta dit nån dag!

#12 - Linnea

Ja, det var en märklig plats, eller korskulle. Ser spännande ut. Fint trissat och kul att få se.

Ha en riktigt God Jul/Linnéa

#13 - skogsfrun på dal

Skrämmande bevis på människors situation, skulle nog avstå från ett besök just här men Litauen i övrigt kan jag tänka mig som intressant resmål.

Triss som berör.

#14 - Selma

Nån hång, bara vi får hundvakt ..

#15 - Erik "Semlan"

Intressanta bilder, imponerande korskulle.

Känns lite kusligt, smått makabert. Din text är också intressant, frihetssträvan kan ta olika uttryck. ;-)

Får mig att tänka till, blir lite berörd.

Verkligen annorlunda. :-)

#16 - Barbro S

Märklig plats du visar oss, men helt klart bilder som lockar till ett besök i framtiden.

#17 - Powered By Porridge

Första bilden fångade mig helt och tack för tipset! Korskullen är markerad på min mentala karta över platser jag ska besöka någon gång.



God Jul!

#18 - Zarah

Herregud, vilken makaber syn att se dig där bland alla korsen... Den första bilden känns mest intressant för mig, den tredje blir bara FÖR mycket...

#19 - Tant Otto

Oj vilken ovanlig kulle..märklig och kusligt ställe att vara på ...men säkert värt ett besök ändå.

#20 - Gammelsmurfen

OJ. Dit skulle jag gärna åka!

#21 - annamis

ilka häftiga fantastiska platser det finns runt om. Den här kullen skulle jag definitivt vilja besöka.

#22 - Kerstin

Ser ut som ett mycket spännande besök!



Vikbron var utsatt under översvämningarna 2000 tror jag det var men den blev restaurerad med hjälp av länsstyrelsen. Nu är den så fin och väl värd ett besök.

#23 - LenaHertz

Märklig plats, spännande att du berättar om den.

#24 - Jah Hollis

Verkligen exotiskt och udda.

Verkar helt klart vara värt ett besök.

Ha en fin julhelg!

#25 - Janne

Kunde nästan tro att det var i Korskrogen. God fortsättning.