Den engelske Wallanders polisbil är falskskyltad



Jag sitter i TV-soffan och ser ett avsnitt av den engelska varianten av deckarserien Wallander. Kenneth Branagh spelar huvudrollen och alla medverkande pratar engelska. Handlingen utspelar sig dock fortfarande i Skåne och alla ortsnamn är på svenska. Lite lustigt låter det när de engelskspråkiga skådespelarna uttalar ortsnamn och svenska personnamn med engelsk brytning.

Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag gillar den engelska Wallanderupplagan eller inte. Samtidigt som den känns osvensk så känns den också svensk. Jag tror det har något med ljuset att göra. Det känns som de engelska Wallanderfilmerna har mer mättnad i färgerna medan de svenska varianterna har ett mera neutralt ljus. De engelska Wallanderfilmerna känns därför coolare på något vis.

I filmen skymtar då och då bilnumret på Kurt Wallanders polisbil. Det är en Volvo V70 och bilnumret är MYC 222. Med hjälp av Bilregistrets iPhone-app söker jag på bilnumret som visar sig egentligen tillhöra en avregistrerad Saab 900 av årsmodell -89. Ägaren är Arons Bildemontering i Malmö. Undrar varför man valt att falskskylta Kurt Wallanders polisbil.

Vilken är då den bästa Wallandervarianten? Är det filmerna där Rolf Lassgård, Krister Henriksson eller Kenneth Branagh har huvudrollen?

Vad tycker du? 


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,
#1 - Selma

Måste medge att jag inte sett någon. Svenska deckare är inte min tekopp riktigt.

#2 - AnnaKK

Jag har inte så stenkoll på de här Wallander-filmerna faktiskt... De går ju så sent, så börjar jag titta så somnar jag i regel när det är avbrott för nyhetssändningar! <:-)



Men det skulle nog kännas rätt avigt att se en sån här film i engelsk variant när man har vant sej vid de svenska...

#3 - Marina

Jag har svårt att avgöra vem som "är bäst", men faktum är att jag gillar den engelska varianten, jag måste säga att jg tycker att de har lyckats bra att få de engelsktalande poliserna att smälta in i den svenska omgivnigen.

#4 - Lennart

Har aldrig sett någon Wallanderfilm faktiskt, inte läst någon av böckerna heller. Underligt att de hade falskskyltat bilen? Polisbilarna här i landet är ju reggade på Länsstyrelsen, inget farligt med det. Jag har några små egenheter, en är att jag ibland brukar notera regnummer på bilar jag ser och kolla ägaren. Kanske har något med jobbet att göra, alla kontakter med larmbolag, polisen, räddningstjänst osv? Har även märkt att jag kan snabbt se om en bil jag ser är en civil polisbil. Vet inte hur, det bara går automatiskt.

#5 - Beate

Har faktiskt inte sett en enda Wallanderfilm - varken på svenska eller engelska. Har - precis som Lennart inte läst böckerna heller. Maken har sett alla engelska varianter hittills och absolut slukar dom.

Men lustigt att du googlade regnumret - falskskyltad bil - där ser man...

#6 - Micke

Tycker lassgård är bättre på så vis att han så tydligt visar den inre sårbarheten..hans kamp för att få till det socialt...ja...tycker på så vis att han var bäst som wallander...har sett de engelska lite...inte min "kopp te" direkt om man säger så. ;)



Henrikson var väl ok i början , men de senaste har han änna blivit tråkig..tyvärr.



Ha de bäst Per-Anders :)

#7 - Daniel

Kanske för att folk som ser filmen sitter och söker på registreringsnumret? Nu blir det rundgång!