Veckans Fototriss: solitär


Solitär. Eller solitaire, om man vill vara lite internationell i sitt uttryckssätt, är temat för veckans Fototriss. Solitär är inte något ord jag slänger mig med dagligdags men exempel på synonymer är ensamboende, allena, solo och enstaka. Ovanstående bild har jag fotat på vår gård. Några ensamboende blad har etablerat sig bland stenarna i vårt gårdsgrus.


Här ovan ser vi en solitär prislapp. Den är alldeles allena bland alla streckkoderna.


Vad säger man då om min tredje bild? Att flugan är solitär är det ju ingen tvekan om. Men varför på en trottoar, och varför med mitt ansikte i bakgrunden. Den här bilden är så djupsinnig att jag behöver hjälp med att förstå den. Nån som har något förslag?


Läs även andra bloggares åsikter om , ,
#1 - Barnens Hjältar

Tredje bilden kan vara ditt undermedvetna som är rädd för att träffa flugornas fluga. Ser ut som ett nervöst skratt på bilden. Flugan är ute efter att hämnas alla småflugor som mött sitt öde i sommar :P

#2 - Anneli - A'la Foto

Den första blir min favorit då jag gillar grönt...och friskt! ;O)



Ha en fin söndag!

#3 - Pysselfarmor

Sådana där gåtor är inte bra för mig så här mitt-i-natten....jag bör sova för längesedan juh!!!

Nu kommer jag att ligga där och fundera med vidöppna ögon...

fluga trottoar...du där?? hmmmm

har du läst boken Flugornas herre...eller har du flugfiskat..nä det kan det ju inte vara det där fisket sker ju inte på en trottoar..ja nu är hjärnan igång - attans!!!

#4 - Monica o Jacob

Haha jag tror att du är Flugornas Herre i egen hög person.

Bild ett blir favorit med sin växtkraft.

#5 - Selma

Kan det vara som den tredje bilden helt enkelt var kul att göra?

#6 - Jan Helleberg

Fin och rolig triss, gillar färgerna i bild ett: :)

#7 - Monica

Roliga bilder. Jag tror som någon tidigare kommenterat: att den var rolig att göra ;) Trevlig helg!

#8 - Tinefis

Blev ju jättebra!

Kuliga och fina bilder. =o)

#9 - Twiggy

Snygg triss! Gillar prislapparna, att upptäcka den detaljen.

#10 - Kerstin

Kommer att tänka på en hemsk film som jag såg för länge sedan, tror den hette "Flugan"! var så hemsk en forskare förvandlades efter ett experiment till en fluga som i avslutningen satt och ropade "Help mi" med flugkropp och ett åldrat människoansikte!

Tror att det gjordes en uppföljare:"Flugan kommer igen"

Som inte kunde mäta sig med den första filmen!

Första bilden säger mig att jag måste rensa mina grusgångar!

Ha en fin dag!

#11 - Bildgatan

TYcker om dina foton och den andra tänkte jag också som så att varje EAN kod är ju unik och ensam i sitt slag, annars får vi ju betala fel även om det ofta är fel på kvittot i alla fall men då är det inte kodens fel utan handhavande som inte gjort vad koden ska säga just den veckan.



Din tredje bild tycker jag är superbra redigerat men ... jag nöjer mig med att din bild är helt ensam i sitt slag och verkligen kreativ.

#12 - anette

Herlig triss! Men en tolkning av det siste bildet tør jeg ikke begi meg ut på ;)

#13 - 4U2

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig ... :) men bilderna gillar jag!

#14 - Jah Hollis

Bra trissbilder, alla tre. Och någon vettig förklaring till den sista kommer jag inte på nu. Hoppas bara inte denna fluga korsar min väg. :-)

#15 - Yvonne

Alltid lika roligt att se dina tolkningar. Snyggt gjort!

#16 - anemonen

Flugornas herre:D nej skojar jag har inget bättre förslag. Du ser ju glad ut och tackar för ett lite annorlunda bidrag. Jag gillar att se kreativitet flöda som här. Ha en fin söndag.

#17 - Erik "Semlan"

Den solitära prislappen bland alla streckkoder gillar jag. Det var udda, vitsigt. :-)

Precis som den tredje, mycket trixande med den bilden.

Har ingen aning om budskapet, men rolig bild blev det.

Lite grönt bland gruset är också observant.

Men väljer prislappen. :-)

#18 - SigridfraEnget

Bra trissat! Lite osäker på den sista bilden, men du har fått många goda tolkningar. Första bilden är min favorit

#19 - kjerstisandnes

Herlig anderledes triss.

Jeg synes fluen ser skit-redd ut, den ser ut som å rømme i panikk for de åtte like skumle smil den ser,

fluen angrer dypt på den konjakk flekken den lepjet i seg, og lover seg selv dyrt og hellig å holde seg unna sterke dråper....

#20 - Alexandras Blogg

Tredje bilden supercool ;)

#21 - Beate

Tvåan är min favo, helt klart!!! Men jag förstår att du nog är helt ensam om att ha skapat dig själv så många gånger med en fluga i förgrunden!!! Coolt PS jobb.

#22 - Sivinden

Original løsning!

#23 - Kicki

Vilka bra bilder alla tre, på olika sätt! Den sista tar ju priset men jag förstår den inte...

#24 - Susanne

Haha, ja hur ska man tolka sista bilden? Lyfter flugan på benet vid brandposten? Den kanske försöker bli din bästa vän och härmar därför en hund som bekant är människans bästa vän... Annars gillar jag verkligen den andra bilden med den röda prislappen. Jätteläcker!



Ang. om solitär ska tolkas som positiv eller negativ benämning av ensam vet jag faktiskt inte. Jag tänkte på det engelska uttrycket "solitary confinement" (som är isolering i fängelset) när jag gjorde min triss och det kändes som en negativ ensamhet. Men om det är det på svenska... kanske någon annan som vet?

#25 - mimmione

gillar den översta bilden, och man måste inte ha någon förklaring till allting om den tredje, (i brist på fantasi)

#26 - Beppan

Alltid spännande att se vad du hittat på för klurigt i PS! Gillar bilden - men ger mig inte in på någon djupare tolkning.

Bra trissat!

#27 - jacglenphoto

Som vanligt en kreativ och fyndig triss , fast jag måste hålla med dig om trean - den tål att funderas på , inget som poppar upp direkt men jag får väl återkomma ...

#28 - Bitten

Jag fattar nada, men det är en fin triss.

#29 - Janne

Fyndiga bilder, den sista verkar vara en Wifsta-Whårhåll.

#30 - ika

Fin och rolig triss, första bilden blir min favorit, jättefin.

#31 - Kerstins foto

Lysande triss, varför du gjorde den sista bilden måste väl vara för att det var roligt? :)

Jag gillar skarpt din andra bild, verkligen smart tänkt. :)

#32 - Linnea

Du är alltid så rolig, tycker jag. Fina, kul bilder, tänkte nog som Pysselfarmor - Flugornas Herre.

#33 - Annie

Lite poppig triss :-) Har måhända käre Andy Warhol inspirerat till detta mästerverk?

#34 - Lille

Det første bildet var så perfekt.

Det andre bildet var så talende for utviklingen i samfunnet, og den ensome "gammeldagse" prislappen.

Det siste bildet er vel som et Kinder-egg, tre bider i et...bildet av deg, bildet du er satt inn i og så den fluen da...morsomt!