Jag spelar inte bort mina pengar på aktier



Härom dagen fick jag frågan om jag har i aktier i företaget där jag jobbar.

"Nej", svarade jag. "Jag ägnar mig inte åt spel om pengar".

För mig är aktiehandel i princip samma sak som att spela på V75 eller Lotto.  Det vill säga: det handlar om ett visst mått av chanstagande där vinstchansen ökar med insatsen. Visst, om man har intresse och kunskap om aktiemarknaden, respektive stallbacken, så ökar kanske vinstchansen ännu mer. Men i grund och botten handlar båda om ett spel.

Det fanns en tid i mitt liv då jag ibland spelade på stryktipset och V65. Och en gång fick jag faktiskt 13 rätt på stryktipset. Men glädjen blev inte långvarig eftersom utdelningen endast blev 95 kronor. Det blev sista gången jag spelade.

Vissa kallar aktiehandel för sparande, men om man har otur kan man faktiskt förlora det man "sparat". Själv vill jag helst tjäna mina pengar på hederligt arbete och inte på något riskfyllt spel där allt kan gå förlorat.


Aftonbladet:
Börspanik – då sparar svenskarna på bankkontot
Börsen faller – då investerar experterna

DN:
Svajig start på Stockholmsbörsen
Bästa råden när börsen rasar
Därför spökar det på marknaderna

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,
#1 - Micke

Tyvärr spelas det ju på detta "spel" när det gäller våra framtida pensioner..!



Har heller aldrig satsat på sånt på egen hand, fick ju aktier varje år i mitt gamla företag...sålde dem omedelbart. Inte min grej.



Ha de bra!



#2 - Beate

Håller helt med dig!!! Varken aktier eller fonder - oseriöst. Jag har varken kunskapen eller intresset att sätta mig in i detta "spel", så för mig får det också vara.

Hästar kan jag inte heller någonting om, men jag var med i ett gäng på mitt förra jobb, å vi gick med vinst faktiskt. Många semesterresor finansierades på det sättet.

Stryktipset - jag kan alldeles för mycket om fotboll för att satsa på detta spel;-)

#3 - Zarah

Visst är det precis som du skriver... kan vara en vinstgivande sparande, men det kan också bli att man förlorar en massa pengar.

#4 - Per-Anders

Micke: Precis. Numera är vi ju alla tvingade att delta i pensionsspelet.



Beate: Men om du kan mycket om fotboll är väl vinstchanserna stora om du spelar på stryktipset?



Zarah: Precis. Så är det.

#5 - Lennart

Jag får en massa papper från mina olika pensionsfonder där det står plus eller minus på pensionspengarna, men frågan är vad penningvärdet är då jag har blivit pensionär? Hade en del aktier ett tag men eftersom jag jobbar på en revisionsbyrå måste jag redovisa vilka och när jag köpte eller sålde. Och fick vi en klient där jag hade aktier blev det jäv. Så jag sålde allt. Det var så jobbigt att följa med aktiehandeln också.

#6 - Hans Erik

Lite säkrare än spel är det allt, men fundamentalt är det samma princip som spel, inklusive oron och allt...

#7 - Andreas

Inte riktigt samma sak anser jag.

Om du är insatt i det företag som du funderar på att köpa aktier i så tar du dig tid att läsa årsrapporter och bokslut, kollar styrelse och hur dom skött sig tidigare, marknaden för den produkt de säljer/erbjuder samt kollar tidigare års aktieutedliningar. Konkurrenterna kollas även de upp. Inte just som om man slår upp tidningen och kastar pil på aktiesidan och köper den aktie som pilen råkar träffa...sen köper du ju förhoppningsvis inte för hela summan på en gång utan sprider ut inköpen, samt att du köper i olika aktier, inte bara i ett bolag. Inte så mycket slump som avgör, vilket Lotto är, som du refererade till...



Sen är det ju som så att du har inte förlorat förräns du sålt av dina aktier, en nedgång betyder inte automatiskt förlust.