Går det att få tag i en öl i Tripoli?



Ser på tv från krigets Libyen. Diktatorn Gaddafi är på fall och jagas av rebellerna på huvudstaden Tripolis gator. Mitt bland kulsprutesalvorna och bombkrevaderna står Aktuellts korrespondent, klädd i hjälm och skottsäker väst, och rapporterar till oss i TV-sofforna. Jag beundrar hans mod.

Jag undrar hur det är att jobba som korrespondent i en krigszon. Är man rädd? Jobbet verkar ju vara livsfarligt, men kanske är man så fokuserad på sitt uppdrag så man kanske inte har tid att tänka efter. Ytterligare frågor dyker upp i mitt huvud. Får man risktillägg på lönen? Jobbar man dygnet runt eller finns det utrymme för lite fritid? Är allt stängt i Tripoli eller kan man som korrespondent gå ut och ta en öl efter jobbet?

Många ställer sig ju också frågan vad som kommer att hända i Libyen när Gaddafis regim är helt borta. Kommer de olika rebellgrupperna att kunna enas om hur landet ska styras? Själv undrar jag om Libyen så småningom kommer att öppnas för turister.

Vad jag vet har Libyen, till skillnad från exempelvis grannlandet Tunisien, ingen turism utan har hittills varit ett slutet land. Jag hoppas att ett demokratiserat Libyen så småningom kommer öppnas för oss utlänningar. Det skulle vara intressant att någon gång i framtiden kunna besöka Libyen som turist.  

Men just nu är turism och tillgången på öl det minst viktiga i Libyen. För närvarande står demokrati och fred högst upp på agendan.


Aftonbladet:
Den arabiska våren går mot en ny vår
Libyen bortom diktaturens fall
Kaos och terror är Gaddafis enda hopp

DN:
Khaddafi: Rensa Tripoli från förrädare
Rebellflaggan säljer som smör
Vem kan leda Libyen?
Frisläppta journalister visste inte om rebellernas framgångar
”Khaddafi omringad av rebeller i Tripoli”

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,
#1 - Selma

Det kan säkert vara extra klurigt så länge Ramadan pågår.

#2 - Zarah

Ja, att vara journalist är inte så glamouröst som vissa tycks tro. Många journalister mördas i sitt arbete, eller för sina åsikters skull. Jag har också funderat över varför så många är villiga att riskera livet för sitt arbete. Är arbetet verkligen så viktigt för vissa?



Tyvärr så blir det alltför ofta totalt kaos när diktaturer faller. Landet får genomgå en ny kris, men vad finns att välja på. Att vi ska få uppleva fred i världen är inte tänkbart, det har jag fattat.

#3 - Beate

Om du beundrar Aktuells korrespondet, då skulle du ha sett BBCs kille. Han och fototeamet satte bak på ett flak på en mindre lastbil utan tak. Deras konvoj blev beskjuten medan sändningen pågick. Hoppas verkligen att dom som jobber i krigszoner får bra betalt för insatserna.

Å då alla journalister bor på ett och samma hotell i Tripoli så utgår jag ifrån att de kan få tag på en bärs på kvällarna;-)

#4 - Lotta

Jag har tänkt på det många gånger då man sett reportage från krigshärjade länder, måtte de inte hända dem något. Hoppas de kan få sig en kall Mariestad ibland.



:-)