AC/DC-låtar fredagens höjdpunkt på Timrå folkfest



Ibland förvånar jag mig själv. Aldrig tidigare har jag känt lusten att slänga upp mina kallingar på en scen för att visa uppskattning för artisterna som står där. Men igår på Timrå folkfest hände det. Lyckligtvis lät jag inte lusten övergå i handling, trots allt tror jag det inte blivit så uppskattat.

I helgen pågår alltså Timrå folkfest. I ett jättestort tält på torget bjuds det på musik i massor och i baren kan man köpa mat och öl. Till detta får man också möjlighet att trängas med en massa glada Timråbor, vilket är en upplevelse i sig.

Fredagens artistprogram avslutades med de två tributebanden Kyss och AB/CD. Kyss, som är ett hyllningsband till rockgruppen Kiss, berörde mig inte speciellt mycket. Likt Frankenstein monster stapplade de sminkade bandmedlemmarna omkring på scenen och betade av diverse Kisshits. Jag ska erkänna att jag aldrig varit någon beundrare av Kiss och i mina ögon kändes Kyss lika patetiska som förlagan.

Betydligt roligare blev jag när AB/CD klev upp på scenen. Som en explosion drog de igång sin konsert och under en dryg timme bjöd de på ett rockös utan motstycke. Att som tributeband profilera sig genom att endast spela låtar av ett annat band kan ju vara ett vågspel: risken är stor att man bara bli torftiga kopior av originalen. Detta gällde dock inte AB/CDs spelning igår. Med stor kärlek till AC/DCs låtar, och med glimten i ögat, lyckades faktiskt AB/CD lägga en egen touch på sina idolers låtar.

AB/CD levererade allt man kan önska av en rockkonsert. Fantastisk spelglädje, underbar rockattityd och en härlig närkontakt med publiken. För mig var det en sagolik njutning när jag kände de fläskiga gitarriffen greppa tag i ryggmärgen. Och när AB/CD dunkade igång inledningsriffen till låten TNT, då infann sig extasen hos mig. Det var just då jag ville kasta upp mina kallingar till bandet.

Men jag slängde en blick på min sambo och tänkte att det kanske inte skulle vara så roligt för henne att förklara en sån sak för grannarna. Så jag lät bli.

Som pricken över i avslutades AB/CDs fenomenala spelning med att Timrås egen sångfågel Ingela Enerud greppade mikrofonen. Som andra extranummer avslutade hon och AB/CD konserten med Shook Me All Night Long.

Bilderna ovan och under är från gårdagens konsert med AB/CD. Jag hade dock bara min iPhone med mig så bilderna är tyvärr inga höjdare. 



Dagbladet:
Unga stjärnor drog i gång sommarfesten

ST:
Sommarfestivalen i Timrå startade


Läs även andra bloggares åsikter om
, , , ,
#1 - Selma

Jag tror att jag hade kunnat gilla Kiss om de inte sett fullt så jönsiga ut.

#2 - mimmione

häftigt namn på gruppen, kom och tänka på Anna Books ABC...fast kanske inte just musikmässigt då

#3 - Zarah

Hur skulle du fått av dig kallingarna diskret... eller hade du tankar på stripping! :-)

#4 - Beate

Vet du vad förvånar mig den här sommaren: De roligaste uppträdanden/konserter verkar ha letat sig till alla städer/orter utanför Stockholm (Borlänge, Falun, Timrå, Sundsvall med mera). Det är jag faktiskt otroligt glad för!!!... även om jag saknar lite underhållning här i huvudstaden. Jag menar - ok, Pride festivalen (den gångna veckan) och Jazzfestivalen (i slutet på augusti då det nästan är minusgrader här) ja vad ska jag säga.

Grattis till en lyckad kväll. Ni njöt av den och det gjorde ni alldeles rätt i !!!

#5 - Lotta

Kan tänka mig att det var fullt ös och en trevlig kväll.



Ang min bild så var det en gammal väderkvarn från Sandby på Öland som inte har används till att mala med utan att slipa stenblock till gravstenar och andra stenar som behövde en slät yta.



Ha en bra dag!



:-)

#6 - AnnaKK

Om jag håller isär Kiss musik med Kiss utseende - så finns det flera låtar som jag tycker är bra och mer än gärna lyssnar på. :-) När det kommer till AC/DC så tvivlar jag inte en sekund på att jag kunde ha drabbats av liknande "symptom" som du om jag också fått bevista AB/CD´s spelning!!! :-D