Skönt att få slippa tobaksrök på svenska restauranger



Aftonbladet rapporterar idag att rökning är farligast på morgonen. Om man röker dagens första cigarett inom en halvtimme efter att man vaknat är risken 79 procent större att drabbas av lungcancer. Detta jämfört med om man väntar minst en timme. Det har forskare vid Penn State Collage of Medicine i Pennsylvania, USA, konstaterat.
 
Detta borde vara intressant information för dem som röker. Med den kunskapen kan rökarna optimera sina rökvanor och skjuta tobaksrelaterade sjukdomar på framtiden. Själv röker jag inte alls. Därmed behöver jag inte fundera på om jag ska röka på morgonen eller kvällen för att slippa cancer. Jag behöver heller inte fundera på om jag ska besvära de jag har omkring med stinkande tobaksrök.
 
Det där med cigarettrök var något jag och sambon tänkte på när vi för några veckor sedan semestrade i Kroatien. I det (för övrigt trevliga) landet verkar man röka överallt, på badstränder såväl som på restauranger. I Sverige är det ju numera förbjudet att röka på restauranger, något jag inte riktigt reflekterat över förrän jag kom till Kroatien. Plötsligt insåg jag hur otrevligt det är med rökande bordsgrannar, och hur skönt det är att i Sverige få slippa tobaksrök när man äter.

Tummen upp för rökförbudet på svenska restauranger.

Bilden ovan: Maten är oftast god och atmosfären gemytligt på kroatiska restauranger. Däremot jobbigt att behöva stå ut med stinkande cigarettrök. 


Aftonbladet:
Morgonciggen ökar risken för lungcancer

Dagens medicin:
Morgonrökning allra farligast

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
#1 - Beate

Ja, ja, ja!!! Glöm inte att vi rökare - enligt ditt inlägg - dör i förtid föredragsvis av lungcancer. Sedan vill jag också påpeka att vi dessutom bidrar med en helvetes massa skattepengar för att du och din sambo får fin sjukvård när ni blir gamla, medan vi ju redan är döda;-)

Att röka inomhus på restauranger har alltid varit äckligt, det håller jag med dig om. Att röka på uteserveringar är ju (som tur är) fortfarande tillåtet i Sverige.



PS. Maten på bilden såg verkligen god och maffig ut:-) DS



Svar: Restauranger i Stockholms direkta innerstad håller för det mesta öppet under sommaren - bl a alla turistfällor. Men Vasastan ligger ju en kilometer utanför centrum, så där stängs det. Vi har tre hotell i närheten och jag tycker synd om hotellgästerna som har ingenstans att ta vägen på kvällarna.

#2 - Per-Anders

Beate: Jodå, jag kan intyga att maten på bilden var väldigt god.

#3 - Lotta

Jag minns så väl när jag jobbade i personalmatsalen på ett större företag i slutet på 80-talet. Där stod vi hela dagarna i denna rökiga miljö. Jag vet att ja flera gånger tog upp detta med rökfri arbetsplatsmatsal. Många ickerökare gick inte dit för att de kunde inte andas där inne.

Det är helt underbart nu när man kan gå ut en kväll äta gott och inte lukta som en rökt böckling när man kommer hem.

:-)

#4 - AnnaKK

Mindre än en timme efter uppstigandet denna morgon inandades jag sot i samband med att skorstensfejarmästaren var här på den årliga kontrollen... Och när han låg på knä framför ena kaminen med huvet mer eller mindre inkört i den, och viftade runt med en liten viska så sotet verkligen yrde omkring riktigt ordentligt - då undrade jag faktiskt i mitt stilla sinne hur nyttigt det kan vara att andas in sådant X antal gånger varje dag år ut och år in... 8-X Men han ser inte ut att ha cancer än iallafall. :-)

#5 - mimmione

håller med, visst är det skönt att slippa röken ett väldigt bra beslut, framför allt för alla stackars servitriser som gick i röken kväll efter kväll

#6 - Per-Anders

Lotta: Det där med rökning på arbetsplatser är något som diskuteras ofta. Många gånger har det orsakat djupa klyftor bland personalen. Men det är naturligtvis skönt att de rökfria miljöerna numera blivit fler.



AnnaKK: Graden av skadlighet har ju ätt göra med vilka ämnen som finns i det som brunnit. Sot från exempelvis pellets tror jag inte är så skadligt eftersom trä inte är så giftigt.



Mimmione: Att varje dag jobba i cigarettrök är nog inta alls så nyttigt.

#7 - Zarah

Jag instämmer i tummen upp för rökförbud litet varstans i vårt land. Men det är ju inte så himla många år sedan vi i Sverige rökte precis där det passade oss. Jag minns krogar och nattklubbar som var så rökiga så till och med inbitna rökare tyckte det var mer än nog! Tiderna förändras, och vi med dem.

#8 - Micke

Måste ju erkänna att undertecknad trots att han är rökare själv tycker det är ganska nice att slippa rökiga lokaler när man går på puben eller ska ut och äta en bit mat på nån restaurang......!



Förr rökade man ju överallt...ägarna till tappen hemma rökte friskt bland bensinångorna utan att nån sa ifrån...eller ja...de rökte kanske inte vid bensinpumparna...men i kassan blossades det utan pardon...det var tider det ;)