Höbalar ett vackert inslag i sommar-Sverige



Man kan se dem överallt efter vägarna. Som stora marshmallows pryder de ängarna och i sina vitprickiga formationer, mot den gröna naturen, liknar de stora smycken. Själv tycker jag de plastförpackade höbalarna är ett vackert inslag i sommar-Sverige. De har numera också blivit en lika naturlig komponent i landskapet som träd och hus.

Vissa kallar dem helikopterägg. Jag kallar dem dinosaurieägg. När jag åker med bil genom den svenska landsbygden brukar jag ibland fantisera om hur en jättedinosaurie lagt sig till ro på den gröna sommarängen och där värpt sina jätteägg. Titta på bilden ovan (som jag tagit strax norr om Utansjö i Ångermanland). Tänk sedan tanken att en dinosauriemamma kommer ut på ängen för att ömt ruva på sina ägg.

Då skulle man kunna prata om kärlek i sommar-Sverige.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
#1 - Kerstin

Hej!

Jag kallar dem "elefanttamponger"!

Rekordelia grejer!

#2 - Beate

Ja om man vill fantisera om dessa vita flugsvampar så kan man ju se dinosaurieägg... men Kerstins "tolkning" är nog ännu vassare:-)))

#3 - Lotta

Hahaha...ibland kan man få till det. Mina barn har alltid kallat de för sommaren snöbollar.

Nu skiner solen här!



:-)

#4 - Lennart

Jag såg en massa ligga på åkrarna mellan Örebro och Frövi då jag åkte där förra veckan. Jag minns höhässjorna runt omkring Strömsund jag såg då jag var tonåring.

#5 - Per-Anders

Kerstin: Ha Ha. Kanske en elefant som varit på ängen och lagt upp ett förråd.



Beate: Jo, Kerstins tolkning var riktigt vass!



Lotta: Intressant med alla olika tolkningar. Sommarens snöbollar har jag inte hört förut.



Lennart: Precis. Jag minns också hässjorna när jag var liten.

#6 - Cina

Jag säger som Lennart: Minns höhässjor och minsann, saknar det lite. Har inte sett det på väldigt länge.

#7 - Marina

"UFO-ägg" är ett annat uttryck för dessa tingestar, men vackra...nej du, där är vi inte överens!