Rejäla gator i Gävle



Vad betyder Gävle för dig?

Det hände sig en dag under sommaren att sambon och jag for till Gävle. Där besökte vi en trevlig Kinarestaurang och åt god mat. Därefter gick vi på stan ett slag och kollade på några glasfiberbockar. När vi gick över Rådhustorget startade ett klockspel. Melodin var Barfotavisan av Mats Paulson. 

Efter en timme i Gävle åkte vi vidare till det egentliga målet för dagen. Arlanda flygplats. Där hämtade vi en av våra ungdomar som varit i Utlandet på semester.

För mig är Gävle en stad man åker förbi på väg till Stockholm. Men de få gånger jag varit där har jag upplevt Gävle som en riktig stad. Rejäla gator och rejäla hus. Och flera rejäla torg.

Jag gillar Gävle. Tror jag kommer att åka dit igen. Vad är din relation till Gävle?


Läs även andra bloggares åsikter om ,
#1 - Beate

Ja Gävle är ju inte en stad man besöker (frivilligt) direkt...

Har varit där två gånger för länge sedan och tyckte att staden var fruktansvärt tråkig. En kollega är därifrån och påstår att det finns världens bästa pubbar där - ja man borde kanske ge staden en tredje chans!

#2 - Beppan

Råkade hamna i Gävle för ngn vecka sedan på vår väg hem till Norrbotten. (Hotellrumsbrist i Örebro där vi tänkt landa) Hårdrocksfestival på gång och lite stökigt på hotellet, men annars en helt OK stad. Den äldsta stadsdelen fint bevarad. Gillar gamla vackra byggnader...

Klockspelet fick vi nöjet att lyssna till också. Trevligt inslag i stadsmiljön!

Passade på att besöka Mackmyra whiskyby - eller embryot till denna som byggs upp nära staden. Intressant! Där blir det nog fler besök.



Kul att ha fått möjlighet att titta lite närmare på en stad man svischar förbi ute på E 4:an annars!

#3 - Per-Anders

Beate: Jag upplever inte Gävle som tråkig. Snarare pampig. Låter intressant med pubarna. De skulle jag vilja testa.



Beppan: När vi åkte genom Gävle såg vi en skylt: Mackmyra.

#4 - AnnaKK

Jag får väl i min tur då säga att Gävle är "en stad man passerar när man är på väg till och från Norrland" - för det är enda sättet jag hittills har upplevt den staden på. :-)



Har alltså aldrig varit inne i Gävle, men det kanske kan bli av det också nångång!?



Jag tror de där cyklarna man ligger ner i är riktigt bekväma, och troligen skonsammare mot kroppen när man ska göra riktiga långturer än vad vanliga cyklar är. Men det måste kännas lite (eller antagligen mycket!?) läskigt att befinna sej i en så låg position i förhållande till den övriga trafiken...?

#5 - Anna-Lena

Gävle är riktigt trevlig stad och flera som har bott eller bor där lovordar stan och människorna. Mycket lättare om komma i kontakt med Gävlebor om man jämför med oss i Sundsvall. Vad kan det bero på?

#6 - Selma

Det är dit man måste åka om man vill handla något utöver livets nödtorft.

#7 - Ann Catrine

PÅ den tiden jag jobbade på krogarna i S-vall

åkte jag till Gävle för att roa mig.

Och blev överlycklig över att träffa Sundsvallsbor,

som jag egentligen hoppades slippa eftersom jag

lämnade stan...

Haft mycket roligt där iallafall!



Har även mer eller mindre påtvingats tid där,

i väntan på anslutningståg,

det var inte alls lika skoj ;-)

#8 - Junitjej ♥

Jag har kusiner i Gävle, men nu var det länge sedan jag hälsade på dom.

#9 - Zarah

Jag bodde på vandrarhemmet en natt i juni, på väg upp till Nordnorge, trodde jag! Du vet nog hur det gick...



Gamla sta´n var väldigt mysig... hann inte se så mycket av sta´n i övrigt.

#10 - Per-Anders

AnnaKK: På motorvägen i höjd med Gävle finns Gävlebro. Där kan man svänga av och få sig en lite dos Gävle.



Anna-Lena: Intressant. Ännu ett skäl att utforska Gävle lite närmare.



Selma: Är det Mackmyra whisky du tänker på?



Ann Catrine: Jag kanske bör utforska nöjeslivet i Gävle.



Junitjej: Aha.



Zarah: Själv har jag inte riktigt hittat Gamla Stan i Gävle än. Ytterligare ett skäl att åka dit igen.

#11 - Lennart

Jag var till Gävle någon gång i tidiga tonåren. Det var mina föräldrar som drog dit mig. Minns inte varför, kanske vi hälsade på någon släkting? Sen har jag aldrig åkt dit igen.

#12 - Marina

Jag har bara varit i Gävle en gång och det var för en herrans massa år sedan...kan ha varit i slutet av 70-talet, jag vet i alla fall att jag var på "Victoria" och roade mig!