Skönt att få skämmas lite ibland



Härom veckan beställde jag en fotolampa från Cyberphoto. När försändelsen efter en dag dök upp med posten innehöll paketet inte bara fotolampan utan även en förpackning Twix. Spontant tänkte jag: "yes, vad gott!"

Men just som jag skulle slita bort omslaget och ta en tugga såg jag en liten märkning i ena hörnet: kcal 143. Insikten om hur många kalorier godisen innehöll gjorde att jag omedelbart bestämde mig för att avstå. Och jag blev också riktigt stolt över mig själv.

Jag uppskattar att den lilla påminnelsen om kalorimängden fanns där på godisförpackningen. Den fick mig att skämmas lite och därmed avstå från det onyttiga. 143 kalorier är ju lika många som man förbrukar under en kortare långpromenad och jag vill ju inte promenera i onödan.

Skamkänslor i preventivt syfte, typ.



Läs även andra bloggares åsikter om
, , , , , , ,

#1 - Beate

Duktig pojk:-) kul inlägg och logisk slutsats, sådant gillar jag!!!

#2 - Ann Catrine

Inser att jag borde/måste ta en lååång promenad idag,

och troligen alla andra dagar också...

Inte på grund av choklad kanske,

men mååånga kilon borde bort!!



Bra gjort av dig att avstå!!

(hade jag nog INTE klarat)!

#3 - AnnaKK

Minsann... Den märkningen kan ju inte ens en synsvag missa. Annars brukar det då vara så finstilt så det knappt går att läsa alls!? Vilket väl i och för sej jag kan uppskatta - så jag lixom slipper skämmas på det där viset... <:-) Fast jag har varit ganska duktig, måste jag säga, och helt avstått godis av sådant slag (och även lösgodis) sedan nyår - och det var inte ens ett regelrätt nyårslöfte. :-) Däremot äter jag desto mer mörk choklad (minst 70% kakaohalt) - men sån är väl nästan jämförbar med hälsokost!? ;-)

#4 - Lennart

Det brukar ligga godispåsar i en del av paketen med dataprylar jag beställer till jobbet. Jag lägger alltid ut påsarna i receptionens godisskål. Folk gillar gesten och godiset tar slut!

#5 - Annelie Esséus

Tack Per-Anders för dina fina ord på min blogg, det värmer ska du veta!

Och godisen, den kan du skicka till mig om du vill. Om du vill bli av med den menar jag!skratt

#6 - Kerstin

Starkt! Vad gjorde Du med Twix:en?