Idag firar vi Record Store Day



Det fanns en tid då jag betraktade varje skivaffär som en helig kultplats. Detta var en tid då musik var lika nödvändigt för mig som syre, och då jag köpte LP-skivor och CD-skivor nästan lika ofta som jag handlade mat. Att lyssna på musik gav mig livsenergi.

Jag älskar fortfarande att lyssna på musik men nuförtiden köper jag aldrig några CD-skivor. Istället är det med datorns hjälp jag får mina musikupplevelser, och den magiska känslan av att bläddra bland skivor har för länge sedan bleknat.

Men idag är dagen då minnena väcks till liv. Idag är det nämligen Record Store Day. Det är en årlig och internationell högtidsdag där skivbutiker över hela världen (även i Sverige) "sätter fokus på den unika bredd och det djup, i både kunskap och sortiment, som finns hos alla entusiastiska skivhandlare runt om i landet. Och att fira kärleken till musiken."

Vilka är då guldkornen bland mina cirka 1000 CD- och LP-skivor (okej, jag vet att det finns många skivnördar som har betydligt fler skivor än så, men jag är ganska mallig ändå)? Jo, eftersom jag är barn av min tid så snackar vi Frank Zappa, Beatles, Pink Floyd, Yes m fl. Det är kvalitetsmusik, det!

Alla skivor jag köpte katalogiserade jag noggrant med löpnummer, inköpsdatum och ett personligt omdöme. Ett starkt minne från min skivnördperiod var när jag under flera år, med ljus och lykta, sökte efter LPn In the Court of the Crimson King med gruppen King Crimson. Jag letade i alla skivkataloger jag kom över, och i alla små skumma skivbutiker jag hittade (det fanns många sådana i bland annat Stockholm på den tiden), men ingenstans fanns skivan (vi ska komma ihåg att det fanns inget Internet på den tiden).

När jag efter flera års letande nästan hade gett upp, så hittade jag faktisk LPn till slut - på Åhléns i Karlstad, av alla ställen! Detta är ett av flera magiska skivminnen som nu väckts till liv i och med Record Store Day.

Bilden ovan: Jag har en nära relation med mina gamla skivor.


Record Store Day:
Engelsk sajt
Svensk sajt

Aftonbladet:
VINYLA VÅGEN

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,
#1 - marina

Med risk för att kallas bakåtsträvare, så måste jag säga att visst var det något visst med det där letandet och bläddrandet i LP-skivorna i affären, för att inte prata om plastbacken brevid stereon där de förvarades...

#2 - Elisabeth

Jag gav bort mina LP-skivor så sent som för en vecka sedan, men det tog emot lite, också flertalet Beatles, ELO, Grace Jones,mm



Åhlens i Karlstad har fortfarande ett bra titelutbud, men nu i form av CD, men det ger ju inte samma känsla att hålla i en CD,

#3 - Selma

I staden där jag bor är det Statoil som har störst utbud av skivor. Det är dystert.

#4 - Per-Anders

marina: Att bläddra bland LP-skivor (och även CD) är en kulturyttring som måste bevaras.



Eliasbeth: Det var länge sedan jag besökte Karlstad. Måste försöka åka tid igen nån gång.



Selma: Oj..!

#5 - Göran

Bra samling under kudden! :)

#6 - marina

Får du för dig att besöka Karlstad i sommar får du höra av dig - kommer väl att tillbringa några månader där när det är som soligast(?) och vem vet, det kanske kan serveras kaffe på någon balkong!?

#7 - Beate

Bra med lite "nyttig" info om Record Store Day!!! Missade jag totalt.

Du har nog samma musiksmak som vi - och en snarlik samling av godbitar.

Men precis som du har jag inte köpt en CD på år och dag. Men jag kommer aldrig att slänga skivsamlingen jag har - plattorna alltså.

#8 - Micke

Har en del såna "skumma" skivaffrer här i stan...orkar inte "bläddra" så ofta som man gjorde förr, men det händer ;)



Ha en fin kväll!

#9 - Per-Anders

Göran: Jajemän!



Marina: Vem vet, kanske jag kommer att ha vägarna förbi.



Beate: Att slänga mina skivor är fullständigt otänkbart. Det vore som om jag skulle kapa mina händer.



Micke: Det är konstigt hur saker förändras. Förr gick jag in i skivbutiker så ofta jag kunde. Idag skulle jag inte ens orka.

#10 - Mia

Nej, jag går inte i skivaffärer, men jag kollar litet slött bland cd när jag finner sådana i hyllor. Det kan finnas något jag vill ha. Däremot så köper jag ffa cd via nätbutiker och spelar någon/några av mina cd varje vecka... oftast många! Beror litet på hur vädret är, hur mycket jag är hemma osv...



Musik är en stor del av må-bra-livet, tycker jag.