Fanns det digitalsiffror på 1950-talet?



Härom kvällen hamnade jag framför TVn och filmen "Indiana Jones och Kristalldödskallens rike". Filmens handling utspelade sig 1957 och i en scen visades ett räkneverk med digitala siffror. Jag hade egentligen inte tänkt se på TVn den kvällen men blev ändå sittande en stund i soffan och funderade. Fanns det verkligen digitalsiffror på den tiden?

För övrigt har påskhelgen hittills varit riktigt behaglig med solsken, sommarvärme och grillning på altanen. Och så har jag fyllt år. Nu har jag endast sju år kvar till 60-årsdagen. Tanken svindlar.

Under helgen har jag också varit ner på knä. Det var när jag fotade en tussilago. Jag hade makroläget inställt på kameran och lyckades komma riktigt nära (se bilden ovan). Den bilden får representera både solen och påsken som båda har den gula färgen gemensamt.

Nu är det inte så långt kvar till jul.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,
#1 - Beppan

Så läcker bild på tussilagon! Man gör många nya upptäckter med macroläget....

Vill inte alls bli påmind om julen just nu! Njuter så av sol och värme, ljusa kvällar och den stundande sommaren. En härlig fototid!

#2 - Anonym

Den sanne optemisten alltså...och du, snart är det midsommar och då vänder det!! ;)

Härlig tussilagobild - fortsätt att njuta av alla gula färger och spara det röda, tids nog kommer den där rödklädde mannen i luva, men lyckligtvis är det lääänge kvar!

#3 - Ann Catrine

Hörrudu, nu tar vi en högtid och årstid i taget ;-)



Sett på FB att vi har en gemensam vän, Kattis M,

henne har jag jobbat med på olika krogar och även

umgåtts en hel del med genom åren.

Hur känner ni varandra?



Trevlig fortsättning på helgen!!

#4 - Cina

Det var en vaken iakttagelse om digitala siffror!!! Har sett filmen själv men aldrig reflekterat över det. Och om det verkligen fanns, kan man ju fundera över.

Grattis på födelsedagen i efterskott! Äsch! 60. Du är fortfarande närmare 50!

Verkligen fin bild!

#5 - mimmione

underbar bild hoppas du hade en skön påsk det hade i alla fall jag

#6 - Marina

Ber om ursäkt, inser nu att jag har lyckats lämna alldeles onamnade kommentarer flera gånger...inte meningen, men man kan ju inte lyckas jämnt. Kan ju passa på och rätta till stavfelet också - optimisten ska det vara och inget annat...

/Marina

#7 - Beate

Bilden på tussilagon är suverän!!! Å den här Påsken är nog den bästa jag kan minnas! Den sista meningen i ditt inlägg förstörde dock "helhetsintrycket" måste jag säga;-)

Grattis i efterskott!

#8 - Felicia

Grym design du har på din sida. Har du gjort den själv? Skitsnyggt i alla fall!

#9 - Per-Anders

Felicia: Tack! svaret på din fråga är: ja.