En hedersstund med Spotify vid strykbrädan



Jag står vid strykbrädan och stryker några av mina nytvättade skjortor. Rummet jag står i utgjorde tidigare hemvist åt ett av våra barn, ett barn som numera är vuxet och bor i en egen lägenhet. Kvar i rummet är, förutom en hög kläder och en skateboard, även en stereoanläggning. I den har jag pluggat in min iPhone för att lyssna på Spotify.

Att samtidigt lyssna på musik tycker jag är ett suveränt sätt att optimera stykupplevelsen. Rent praktiskt så underlättas det av att jag kan lyssna på musik via Spotify i mobilen.

För några dagar sedan meddelade företaget Spotify att man tänker införa begränsningar i gratisvarianten av tjänsten. Om man har gratisvarianten av Spotify kommer man att endast kunna lyssna 10 timmar varje månad och endast fem gånger på samma låt. Själv har jag redan betalvarianten av Spotify, just för att kunna lyssna via mobilen, och berörs därmed inte av förändringarna.

Många har blivit upprörda av att Spotify stryper möjligheterna i sin gratistjänst, men egentligen är väl förändringen ganska förväntad. Många aktörer på nätet agerar ju som knarklangare; först erbjuder man en attraktiv gratistjänst, och när den blivit populär (skapat ett beroende) då börjar den kosta pengar. Spotify är ju trots allt ett kommersiellt företag vars enda syfte är att tjäna pengar, inte tillhandahålla public service.


Aftonbladet:
Spotify stryper gratistjänsten

Bloggat:
Techper
Röda Malmö

Läs även andra bloggares åsikter om , ,
#1 - Anonym

Någon gång ska även jag sätta mig in i vad detta innebär...känns som om jag snart är ensam om att inte "använda spotify", men vänta bara...

#2 - Selma

Visst är det så. Jag betalar också redan och blir därmed inte så upprörd. Jag kan knappt minnas hur jag klarade mig innan Spotify i mobilen.

#3 - Elisabeth

Publikservice är inte heller gratis 173 kronor i månaden måste jag betala, och då betalar jag även för alla skitprogramm,

som sport, religiöst, fjantiga lekprogramm,mm



Glad Påsk Per-Anders!

#4 - Mimmione

så är det, men som du sa inte helt oväntat, själv lyssnar jag nästan aldrig på spotify

#5 - Beate

Vilket höjdarnöje - att stryka skjortor alltså:-( Har inte Spotify men klart att dom inte håller på med välgörenhet... Glad Påsk!

#6 - Mia

Minns hur förvånad jag var i slutet av 90-talet när jag började använda internet över all information o alla tjänster man kunde få GRATIS. Sedan dess har det blivit självklart att mycket via nätet ska vara gratis. Men allt går ut på pengar, nästan allt i alla fall.