Fredrik Reinfeldt möter Rödluvan



Ikväll var det statsministern och moderatledaren Fredrik Reinfeldts tur att bli utfrågad i TV1 inför valet.

Moderaterna kallar sig ju numera för det nya arbetarpartiet och i utfrågningen framkom det att partiet angett en speciell klädkod när partifunktionärer ska beblanda sig med folket. Klädkoden säger bland annat att man ska undvika slips för att motverka den gängse bilden att moderater endast består av överklass.

Men varför kallar sig Moderaterna egentligen för ett arbetarparti? Kanske svaret finns i den gamla sagan Rödluvan och vargen, som i 2000-talsversionen skulle kunna heta Rödluvan och Reinfeldt:

Rödluvan: Men Reinfeldt, varför har du så stora ögon?
Reinfeldt: Det är bara för att jag skall se dig bättre, mitt barn.
Rödluvan:
Men Reinfeldt, varför har på dig jeans?
Reinfeldt: Det är bara för att du ska tro att jag är en arbetare, mitt barn.
Rödluvan: Men Reinfeldt, varför har du så stora tänder?
Reinfeldt: Det är bara för att jag skall kunna äta upp dig!

Under kvällens TV-utfrågning hamnade Fredrik Reinfeldt tidigt på defensiven. När det blev tal om sjukförsäkringssystemet hade han svårt att förklara varför 34 miljoner tagits från sjuka och arbetslösa för att finansiera skattelättnader för höginkomsttagare.

Fredrik Reinfeldt duckade också för frågan hur han ställer sig till en situation där Sverigedemokraterna blir vågmästare i riksdagen. Av hans svar att döma avvisar han inte möjligheten att regera med hjälp av SD. Det innebär ju faktiskt att SD kan bli en del i en borgerlig regering!

Det känns som om valdagen kommer att bli en riktig rysare.


Aftonbladet:
Reinfeldt stakade sig om a-kassan
Mellin om Reinfeldt: Han var på sin vakt
Stakade sig om a-kassan
”Gav inget rakt svar om Sverigedemokraterna”

DN:
Reinfeldt: Pensionärer får fortsatt högre skatt

Expressen:
Reinfeldt: Att ändra las ger inte fler jobb

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,
#1 - marianne

Jag fattar inte att en del tycker vi ska ösa på med asylinvandrare i sverige som vi sen ska försörja! HUR KAN NI?? Våra svenska gamla har det urdåligt på hemmen för kommunernas pengar går till flyktingmottagning. På Gotland har en del dårar sagt att de vill öka mottagandet fast kommunen är fattig och går på knäna ändå! HUR TÄNKER NI DÄRUTE SOM VILL AVSTÅ SD??????

#2 - Beate

Tur att jag inte tittade på tv idag heller. Å SD kommer inte (förhoppningsvis) att vara vågmästare. Det vore ju fruktansvärt.

Å vet du vad: varken du eller jag med en röst var kan påverka valet. Tyvärr tänker jag så.

#3 - Per-Anders

Marianne: Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Jag tror inte det är invandringen som dränerar kommunernas ekonomi. Och så svar på din fråga som du ställer sist i kommentaren: Om SD skulle komma in i riksdagen (och dessutom få något att säga till om) finns risk att vi får ett samhälle byggt på fiendeskap och missundsamhet. Och det vill inte jag:



Beate: Fast jag tror faktiskt vi kan påverka valet med våra röster. Om alla vi nio miljoner svenskar skulle tänka så skulle inte mycket hända i valurnorna. Många bäckar små...

#4 - Lotta

Sätter man sig in lite i SD så inser man nog att det inte vore så bra för vårt land att rösta på deras parti oavsett vad man tycker om invandringen. Gud bevare mig om de....

Jag ska rösta, många bäckar små....

.-)

#5 - Elisabeth

Någon som är lokaliserad i Stockholm har "kapat" min internet-uppkoppling (dator),

jag hoppas det är Säpo och inte någon kriminell, nej jag skojar inte, en data-kille kommer hit på lördag för att ta bort inkräktaren...ja kära nån.



Många av de som säger sig vilja rösta på SD, är när det kommer till kritan inte så hågade att verkligen gå och rösta, så SD faller nog där.



Ang Vargar, jag såg varg på nära håll redan -97, det går inte att jämföra en vild varg med en djurparksvarg, när man ser blicken i dess öga så ser man ett Vilt djur, inte en tillstymmelse till "hund".



#6 - Cina

Tänk om man ändå kunde plocka godbitarna från vart och ett parti.. Känner inte att det är något som helt står för min värderingar och det tror jag ingen annan känner heller.

Håller med om att det blir en rysare iår.. Till o med jag kommer nog kolla in valvakan den här gången.

Ha en finfin fredag

#7 - Per-Anders

Lotta: Bra att du tänker rösta.



Elisabeth: Ja det är nog så att SD får högre siffror i opinionsundersökningar än i själva valet. Men det blir onekligen spännande att se hur det går för dem på valdagen.



Cina: Jag känner trots allt att socialdemokraternas värderingar överväger. Jag gillar begrepp som solidaritet och att människor hjälps åt i stället för att bekämpa varandra. Önskar dig en finfin dag också.

#8 - Mia

Tyvärr så tror jag att sd kommer in i riksdagen! Jag tror inte det handlar om deras politik egentligen, mer på att många är missnöjda med det rådande systemet. Dessa som är så missnöjda har dock inte så mycket egna idéer om hur man kan göra istället. Missnöjespartier i stort är inte mycket att hänga i julgranen. Vi kommer väl alla ihåg Ians och Berts parti som jag inte ens kommer ihåg namnet på, men kan ses som en föregångare till dagens sd. De föll pladask av egen kraft under sin riksdagstid.