Stolta byggnader i Barcelona - och i Sundsvall



Ute är det gråkall höstkänsla, men här inne i stugan är det varmt och skönt. Det knastrar i öppenspisen och jag sitter och tittar på bilder från vår semestervecka i Barcelona för ganska precis ett år sedan. Jag ler åt minnena från stranden och de härliga havsvågorna, de ljumma kvällarna på utomhusrestaurangerna, och det färgsprakande folklivet på marknaden intill La Rambla. 

Och så ler jag åt Antoni Gaudí och alla hans sköna byggnader i Barcelona. 

Som besökare i denna stad kommer man förr eller senare i närkontakt med något som skapats av Antoni Gaudí, arkitekten som kring sekelskiftet ritade ett stort antal byggnadsverk i Barcelona. Många av Gaudís byggnadsverk är i gotisk och jugendstil, ofta med runda fantasifulla former. Ibland till och med surrealistiska former. Jättesnyggt, tycker jag.

Jag minns att när jag gick omkring där i Barcelona, och tittade på Gaudís alla konstiga former, så funderade jag på hur det kom sig att just han fick sådant inflytande över arkitekturen i stan. Jag menar, Gaudís skapelser är ju inte bara många utan har ju även en ganska djärv arkitektur.

Svaret på den frågan är väl att den konstform han representerade var trendig vid den tiden och att han omgav sig av rika uppdragsgivare (som ville visa att de tillhörde den trendiga skaran). Jag undrar om det vid den tiden förekom någon debatt i Barcelona om Gaudís olika byggen.

Ett av Gaudís byggnadsverk, La sagrada familia, började att byggas 1882. Bygget pågår fortfarande, och beräknas pågå bortåt ytterligare 30 år. Tänk den byggentreprenör som fått det bygguppdraget.

I sammanhanget tänker jag på min hemstad Sundsvall. Efter den stora branden 1888, då i princip hela Sundsvall ödelades, bestämdes att de nya husen i staden skulle byggas helt i sten. Den sk Stenstaden i Sundsvall har sedan blivit känd för sin vackra och pampiga arkitektur. Inte kanske så djärv och pompös, men väldigt stilfull. Jag tror de flesta sundsvallsbor idag är ganska stolta över sin historiska innerstad. 

Men frågan är om vi ska vara nöjda med de byggnader som finns, eller om det finns plats för nya byggnadsverk. När det blir tal om att uppföra nya byggnader i Sundsvall brukar det ibland höras protester, exempelvis så grymtar en del över den nya högbron och tankarna på att bygga en ny idrotts- och kulturarena.

Själv har jag inget emot att det byggs nya byggnadsverk i Sundsvall, och de får gärna uppföras i en ny spännande arkitektur.

Bilden ovan har jag tagit på La sagrada familia i Barcelona.


Läs även andra bloggares åsikter om
, , , , ,
#1 - Beate

Ett inlägg helt i min smak och (nu när det inte handlar om politik) jag håller helt med dig här:-)

#2 - Per-Anders

Beate: Jag gillar ju att variera bloggämnena. Men vänta bara, snart blir det mera politik...

#3 - Cina

Åh, Barcelona! Dit vill jag! Nu kan jag ju glänsa lite att jag vet lite om dess arkitektur också! Det ÄR kul med byggnader! Det knorras över planerna inför byggandet av en multiarena här. Visserligen dyrt men man kan ju vinna mycket på det också. Och så kan det ju bli ett spännande hus. Hoppas man!

#4 - Mia

Undrar hur många fötter som trampat La sagrada familia. Även jag har varit där och vandrat runt, liksom på många andra platser i den staden. Mycket fin stad, mycket att upptäcka där, enligt mig.

#5 - Per-Anders

Cina: Jag kan rekomendera ett besök i Barcelona. Det är en härlig stad. Men håll i väskor och plånböcker! Min sambo blev bestulen i Barcelonas tunnelbana.



Mia: Vi gick aldrig in i Sagrada familia, utan nöjde oss med att titta på den enorma byggnaden utifrån.

#6 - Ailas

Barcelona är lite av "min stad", eftersom jag varit där flera gånger och alltid trivts så bra. Det har varit besök både i tjänsten och privat.



Önskar bara att spanskan vore lite mer flytande...

#7 - Åsa

Har inte ens tänkt på att det finns en stad bortom IKEA =)

#8 - Per-Anders

Ailas: Själv kan jag endast ett ord på spanska: Hola.



Åsa: Aha. Du kommer norrifrån?