Har valets bubblare någon chans?



Nu går valrörelsen in i slutspurten, och det är med stor spänning jag kommer att följa valvakan på söndag. Riksdagspartierna och deras partiledare har ju samtliga blivit utfrågade i TV 1, men förutom dessa finns det ytterligare några partier som knackar på riksdagsdörren. Här tar jag en titt på valets bubblare:

Piratpartiet: 
I fjolårets EU-val blev Piratpartiet årets rookie och lyckades ta sig ända in i Europaparlamentet. Då fick de väldigt mycket uppmärksamhet i media, men i årets valrörelse har det i stort sett varit tyst från dem. Vad hände egentligen med Piratpartiet efter EU-valet?

Piratpartiet är ju ett enfrågeparti där det mänskliga behovet av fildelning via Internet står i fokus. När det gäller övriga politiska frågor (exempelvis sjukvård och arbetsmarknadspolitik) är det osäkert hur mycket koll de egentligen har.

Feministiskt initiativ:
Jag gillar partiledaren Gudrun Schyman, och jag tycker det är riktigt att sträva efter ett jämställt samhälle. Och om man tycker det borde väl beslutet att rösta på Fi vara ganska enkelt?

Nja, egentligen inte. I själva verket är det nog lite osäkert vad som döljer sig bakom Gudrun Schyman och den käcka fasaden. Tänk om Fi egentligen består av en arme med galna suffragetter, som inte något hellre vill än kastrera alla män i sikte? Hm.. Fast egentligen är de nog inte så farliga. Hoppas jag...

Sverigedemokraterna:
Det här partiet har ju fått rejält mycket uppmärksamhet inför årets val, och enligt flera opinionsundersökningar har de god chans att komma in i riksdagen. Sverigedemokraterna vill minska invandringen till Sverige och påstår att "Den mångkulturella samhällsordningen är i dag ett allvarligt hot mot den inre sammanhållning och stabilitet som utgör grunden för hela den solidariska svenska välfärdsmodellen" (citat från deras hemsida).

Jag har funderat mycket på vad det skulle innebära om SD kom in i riksdagen. Hur skulle den allmänna attityden mot "utlänningar" påverkas? Skulle det i högre grad bli accepterat i samhället att tycka illa om icke-svenskar? Och hur skulle relationen mellan svenska barn och invandrarbarn påverkas när vuxna svenskar skyller alla problem på invandrare? 

Frågan är alltså om Sveriges riksdag efter valet kommer att kompletteras av hackervalpar, feminister eller rasister. På söndag vet vi svaret.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

#1 - Soctanten

"Frågan är alltså om Sveriges riksdag efter valet kommer att kompletteras av hackervalpar, feminister eller rasister."

Hahaha! :)Ja du. Det är intressant. Piratpartiet, har ju min sambo då förklarat för mig, står för att hjälpa den lilla människan mot de stora elaka bolagen. Dvs. de vill att reglerna för patent ska ändras så att inte ex fattiga uppfinnare ska kunna utnyttjas av storföretagen. Detta alltså utöver fildelning. Jag håller med, det är en för snäv fråga.



Fi tycker jag är bra, är själv feminist, i den bemärkelsen att jag vill ha lika lön för lika arbete och att statusen på kvinnoyrkena ska höjas. Jag är typ emot kvotering, men förstår tanken bakom. Kan finnas bra saker med kvotering eftersom rädslan för det nya är det som i slutändan hindrar utvecklingen. Äh, jag babblar :).



Sverigedemokraterna diskuterade vi på lunchen här på jobbet. Jag vet ju att SD inte har hjärna, men tycker ändå det är bra att de uppmärksammas av den enkla anledningen att det tvingar de andra partierna att ta tag i invandrarfrågan. Man kan inte blunda och sticka huvudet i sanden och försöka tiga ihjäl SD, för då blir de martyrer. Bättre att avslöja dom för vad dom är....rasister. Sedan behöver invandrarpolitiken i Sverige enligt mig, bli bättre. Vi måste på ett bättre sätt kunna ta tillvara på de invandrare som kommer. Det är inte solidariskt att inte ställa krav på en invandrare så de aldrig lär sig svenska, eller får arbete utan att de bara går på socialbidrag i flera år. Vänta jag rättar mig, det är inte solidariskt mot någon. Dessutom behöver frågan om invandrares rätt till sjukersättning diskuteras och få fram en bra lösning på. Som det är nu nekas de i många fall pga att skadan ej uppstått i Sverige, samtidigt så får de gå på socialbidrag i flera år och kosta väldigt mycket pengar då de faktiskt är sjuka. Vet dock inte hur det skulle lösas, än så länge, tyvärr. Jag har ett par som varit i Sverige i säkert 14 år. De kan fortfarande inte svenska. Det är inte ok och det är respektlöst mot dom att ingen har ställt kravet på att åtminstone lära sig språket som talas i det land de lever i. Nu har jag ställt kravet och de ska börja på SFI, men tänk allt de kunnat uträttat för sig själva under 14 år om de bara haft språket. Visst, det är även deras egna ansvar, men om de själva saknar förmågan att kunna fatta ett sådant beslut, borde ju NÅGON socialsekreterare under alla dessa år ha kunnat ställa kravet åt dom.



Tack för ditt inlägg och heja de RÖDGRÖNA! :)

#2 - mimmione

i detta fallet tror jag tyvärr på SD, inte för att jag vill utan för att det mesta talar för detta, FI verkar mest vara ute för att "bränna pengar" piratpartiet vilka är det? har inte hörts av alls i denna valrörelsen,

#3 - Kalmardamen

Tror varken att Fi eller piratpartiet kommer in i riksdagen.

Tyvärr tror jag att SD klarar 4& spärren.



Känns som valet redan är klart. Alliansen vinner stort!

Hoppas jag har fel!

#4 - Per-Anders

Soctanten: Naturligtvis ska invandrarna få stöd att komma in i samhället, och jag är övertygad om att de flesta invandrare också vill det. Det är ju det som kallas integration.



mimmione: Jo, SDs opinionssiffror pekar ju på att de kommer in i riksdagen.



Kalmardamen: Jag har definitivt inte gett upp. Det kommer att bli en hård match på söndag.