Gratisätning på näringslivets bekostnad



I torsdags var jag på Sundsvalls Business Award som är Sundsvalls näringslivs egen motsvarighet till Oscarsgalan. På den årliga galan delar man ut priser i olika klasser relaterade till näringslivet, och dessutom får pristagarna också varsin "Oscarsstatyett". Fast i det här fallet heter statyetten Gloria och är designad av Sundsvallskonstnären Christian Beijer.

Sundsvalls Business Award arrangeras av Sundsvalls Juniorhandelskammare och de två konferenciererna inledde med att fastslå att detta är kvällen då Sundsvalls företagare samlas för att hylla sig själva. Själv är jag dock inte egen företagare men fick ändå förmånen att få vara med. Eftersom jag är anställd hos ett av de större företagen i regionen (och sitter i samma korridor som den person som administrerar biljetterna) lyckades jag faktiskt komma med på ett hörn.

Under kvällen delades det ut priser i en rad olika klasser, exempelvis Årets entreprenör, Årets nyföretagare och Framtidens ledare. Själv blev jag dock lite besviken att jag inte blev nominerad till den nya klassen utanför programmet: Årets gratisätare.

Jag anser nämligen att gratisätande är en dygd. Som deltagare i galan ingick ett glas mousserande vin (till det inledande minglet), samt en trerätters middag. Innan det var dags för att sätta sig till bords försåg jag mig dock med ett extra glas skumpa.

Till maten ingick två glas vin, inklusive påfyllning. Här gällde det alltså att se till att hinna dricka upp innan påfyllningen kom. Jag ville ju försöka få i mig mesta möjliga eftersom det är gratis.

Jag hyser den största respekt för dem som väljer att starta egna företag, men det skulle aldrig falla mig in att själv göra det. De flesta företagare brinner för sina affärsidéer och lägger därför ner oerhört mycket tid på sitt företagande. Om man jobbar hårt, och ägnar hela sitt liv åt företaget, så ökar också sannolikheten att bli framgångsrik. Men många får också betala ett högt pris för sitt slit. Om de inte åker på hjärtinfarkt så blir det skilsmässa, och så vill inte jag ha det. För mig är livet och kärleken det viktigaste, och det livet kan jag få genom att "bara" vara anställd.

Bilden ovan: Själv fick jag ingen Gloriastatyett, men lät en kollega fota mig tillsammans med några innan galan började.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
#1 - Kerstin

Kul kväll!

En annan nackdel är att man som liten fattig egen företagare får en ohemult låg pension när den dagen kommer!

Tycker Du stod Dig bra under galan!

#2 - Beate

Freebees är bäst, helt klart!!! Skulle heller aldrig vilja vara egenföretagare. Åtta timmars jobb = okay, 12 timmars minst med all administration = aldrig i livet!!!

#3 - Mia

hehe... du låter som smålänning! Har du sådana gener i dig, måntro?



Desto äldre jag blir, desto "högre" sätter jag fritiden! Den är viktigast. När jag var yngre la jag massor med tid på arbetet, även på fritiden faktiskt... trots att jag alltid varit anställd!