När fyrsiffriga koder blir till vacker musik



Jag sitter vid köksbordet och stirrar på en hög med kreditkort. Intill dem ligger en bunt papperslappar med de tillhörande koderna.

För ett par veckor sedan blev min plånbok stulen, och i den hade jag bland annat ett gäng konto- och kreditkort. När jag ringde och spärrade korten beställde jag samtidigt nya och här sitter jag nu med en hög nya kontokort framför mig.

Problemet med att få nya kontokort är att jag måste lära mig en massa nya fyrsiffriga koder. Jag hade ju faktiskt hunnit få en ganska bra relation med mina tidigare kortkoder, och jag hade till slut också lyckats lära mig dem utantill. Men det är ju ingenting värt idag.

Att lära sig fyrsiffriga koder utantill är som att träna in en sångtext. Det går lättare om man sjunger dem högt för sig själv. Men precis som orden i en sångtext funkar vissa fyrsiffriga koder bättre att sjunga än andra.

Exempelvis tycker jag att 3840 är en snygg kod. Jag gillar även 0755. Men de koderna har jag nu tvingats att överge med korten som försvann under semestern. Istället måste jag lära mig att leva med koder som 1378 och 6189. Vem i hela friden kan komma ihåg en kod som 6189? Inte jag i alla fall. Det finns ingen harmoni i en sådan kod.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
#1 - Beate

1. Hade också en massa kort förut. Skippae alla utom ett, vilket räcker gott och väl.

2. 6189 är ju hur lätt som helst att komma ihåg.

6 + 1 = 7, 8, 9, fast det är klart man kan inte sjunga koden så bra;-)

#2 - eva hultin

1961 - året då Lady Diana Spencer föddes.

1989 - året då Berlinmuren föll.

Sådär! Då glömmer du aldrig den koden. :-)

#3 - Per-Anders

Beate: Det där med siffror är egentligen inte nåt som ligger för mig. Därför blir sådana där kom-ihåg-siffror bara mer förvirrande för mig. Tycker egentligen inte om siffror över huvud taget. Jag är kreatör, inte administratör. Därför är jag mer tilltalad av musik än matematik.



eva hultin: Hade ingen aning om vem Lady Diana Spencer var. Blev tvungen att googla på namnet. Jaså, det var hon. Prinsessan Diana.

#4 - Kerstin

Kan man inte ha samma kodnr till samtliga kort?

Så har jag på larmkoden och kodlåsen till olika dörrar, samt låset till resväskan!

Tala inte om alla Lösenord!

Ha de´!

#5 - Helen

Jag hatar siffror. Har inget sifferminne överhuvudtaget, utan måste göra om alla siffror till bilder. Jag hade nog använt Beates metod, fast då gäller det stt komma ihåg var man ska börja.

#6 - Per-Anders

Kerstin: Jo, jag försöker faktiskt eftersträva att ha samma kod i olika sammanhang. Men i många fall kan man inte välja själv. Då måste man ta den kod man får.



Helen: Så är det för mig också. Jag gillar inte heller siffror. Det är därför jag vill tänka i musikaliska termer (eller bilder) för att kunna minnas dem.

#7 - Kalmardamen

Åj, vad problem jag haft med nya koder.

Har nyss fått en ny kod till bankomatkortet efter ett dataintrång.

Skriver numera upp personlig minnesanteckningar.

Nu är det året efter P (äldsta dotterns födelseår)

Plus födelsedag för S och V som har samma datum i olika månader.

Lätt att komma ihåg dessa saker samtidigt ingen utomstående kan veta.

Tvekade lite senast idag, men tänker då födelseår och datum.

Blev inga problem!

#8 - Elisabeth

Musik är matematik :-)

Jag älskar siffror och sannolikhetskalkyler,

eller som min matte-lärare sa :

- Matematiken är underbar, logisk och förutsägbar...inte som min fru.

#9 - Yvonne

Vissa sifferkombinationer är totalt omöjliga att komma ihåg. Andra fastnar som berget på en gång. Sen är vissa kombinationer så lika - fast de egentligen kanske inte är det - att man blandar ihop dem hela tiden. Lycka till med memorerandet är allt jag kan säga!

#10 - mimmione

min man har ett bra tips att komma ihåg alla koder, han skriver en radda med nånsenes bokstäver ie en rad, minst 15-20 stycken eller så, sedan väljer han ut ETT ord på fyra kokstäver av alla bokstäverna, sedan fyller han i koden i de rutorna under där de bokstäverna finns, sedan fyller han på med massor av siffror runt om, så kan du inte ordet kan du inte leta upp koden, han har mina med så behöver jag en påminnelse så frågar jag honom, perfekt