Är MP det egentliga vågmästarpartiet?



Ikväll var det Miljöpartiets ena språkrör Maria Wetterstrands tur att bli utfrågad i TV 1. Tillsammans med Peter Eriksson leder hon ett parti som en gång i tiden startade som ett enfrågeparti, men som idag blivit en del av det politiska etablissemanget. Förr bestod väljarkåren av bohemiska grönavågenfigurer, och partiets politik dominerades av en kompromisslös hållning till miljöfrågor. Idag har partiet istället blivit ett lillebrorparti till socialdemokraterna. Eller..?

Vid kvällens utfrågning duckade Maria Wetterstrand inför frågan hur Miljöpartiet ställer sig inför ett eventuellt samarbete med det borgerliga partierna om Sverigedemokraterna blir vågmästare i riksdagen. Miljöpartiet går ju till val som en del i det rödgröna blocket, och det skulle kanske uppfattas märkligt om partiet efter valet istället blev en del av Alliansen.

Fortfarande envisas dock Miljöpartiet med att ha två partiledare (som man kallar språkrör) och det ser onekligen lite lustigt ut när Maria och Peter dyker upp som Dupond och Dupont när de övriga partierna har endast en partiledare var (partiledarutfrågningen undantagen).

Fast på nåt vis gillar jag ändå Miljöpartiet. Ibland behövs det idealister och onekligen har de haft en stor betydelse för att miljöfrågorna kommit upp på den politiska agendan.

Men frågan är alltså vart Miljöpartiet egentligen står efter valdagen. Väljer de en vågmästarposition för att kunna förhandla mellan båda blocken?

Bilden ovan: Säga vad man vill, men jag gillar faktiskt Maria Wetterstrands leende.


Aftonbladet:
Wetterstrand pressad om allianssamarbete
"Hon var påläst och kunnig"
Agressiviteten – styrka och akilleshäl

DN:
MP: 49 öre högre bensinpris nog

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,
#1 - Valet 2006

I 2006 års riksdagsval fick <A href="http://www.tiotips.nu/view.asp?ID=88">Miljöpartiet</A> sitt starkaste stöd i kommunerna Stockholm, Umeå och Lund, där de fick över 9% av rösterna.



För övriga partier såg det ut så här:

<A href="http://www.tiotips.nu/view.asp?ID=84">Moderaterna</A>

<A href="http://www.tiotips.nu/view.asp?ID=86">Folkpartiet</A>

<A href="http://www.tiotips.nu/view.asp?ID=85">Centern</A>

<A href="http://www.tiotips.nu/view.asp?ID=87">Kristdemokraterna</A>

<A href="http://www.tiotips.nu/view.asp?ID=89">Socialdemokraterna</A>

<A href="http://www.tiotips.nu/view.asp?ID=90">Vänsterpartiet</A>

#2 - Valet 2006

Ajaj, det där blev ju inte så snyggt. Här är iaf länken till MPs siffror 2006:

www.tiotips.nu/view.asp?ID=88

#3 - Ailas

Kanske är det just leendena man ska gå efter? Tror att en del faktiskt också gör det... :)



Själv önskar jag breda samförståndslösningar på viktiga frågor och är ingen anhängare av blockpolitiken. Har inte bestämt ännu hur jag ska rösta!

#4 - Selma

Jag tycker på något vis att de har gjort mer än en ideologisk kullerbytta.

#5 - Cina

Jag gillar henne! Inte bara för att vi kommer från samma stad utan för att jag tycker att hon verkar vanlig och inte har lagt sig till med "politikerfasoner". Än.

#6 - Soctanten

Men ärligt, är inte alla partierna väldigt nära varandra i många frågor? Det samarbetas säkert bakom stängda dörrar ändå i slutändan. Men utåt ska de ge skenet av att de avskyr varandras ideologi. Jag och min sambo tilhör olika block och vi trivs ypperligt med varann :) haha, vilken bra jämförelse :). Ja, jag gillar också Maria Wetterstrand, hon verkar vara en liten tiger, synd att hon inte längre sitter kvar efter valet!

Tack för din kommentar. Jag försöker undvika att gå in i väggen. Det är som du säger att jag måste kunna släppa arbetet, men det är något jag får arbeta med hos mig själv att kunna släppa taget.

#7 - Kalmardamen

Jag gillar iden att ha 2 språkrör som inte får sitta kvar allt för många år.

Det hindrar att politiken blir alltför personinfierad, typ "Mosa-Mona kampanjen" och istället får sakfrågorna mer plats.

Mona är inget parti!



Förövrigt så gillar jag både Mona Sahlin och Maria Wetterstrand.

#8 - mimmione

hon är en av de politeiker som jag faktiskt kunde bjuda hem på middag utan att det kändes konstigt, hon verkar så vanlig på någe vi...

#9 - Beate

Dessutom har hon vackra ögon.