Bara förlorare i krigets Afghanistan - fast kanske ändå inte



Jag har nyss sett på TV 4-nyheterna när den i Afghanistan omkomne svenske soldaten kom hem till Sverige. Kistan, som var täckt av en svensk flagga, bars ut ur en helikopter av sex soldater. De gick taktfast, men sakta ut ur helikoptern. På plats fanns också Sveriges försvarsminister som postumt gav den omkomne soldaten en medalj.

Sverige är i krig, och jag tycker det är fruktansvärt. Självklart har alla svenska soldater i Afghanistan själva valt att delta, och alla var nog medvetna om riskerna när de for dit. Och att Sverige deltar med soldater i ISAF-styrkan (tillsammans med ca 40 andra länder) i Afghanistan är väl på sätt och vis solidariskt. Syftet är ju att skydda det afghanska samhället mot talibanerna och al-Qaida. Och det är väl bra...

Men ett krig är ett krig där soldaterna bara är små brickor i ett cyniskt, sjukt och hänsynslöst spel. I ett krig finns bara förlorare, fast kanske ändå inte. Krigsindustrin och den illegala vapenhandeln gnuggar naturligtvis händerna åt den upptrappning som just nu pågår i Afghanistan-Pakistanregionen. Dessa aktörer är alltid de stora vinnarna i världens konflikthärdar.

Själv kan jag inte riktigt frigöra mig från den konspiratoriska tanken att krigsindustrin och den illegala vapenhandeln faktiskt har ett finger med i spelet när det gäller att skapa väpnade konflikter. Det pågår ju sådana överallt och hela tiden på jordklotet. Och när ett krig tar slut på en plats på jorden, så startar ett annat någon annanstans. Som för att hålla vapenhandeln vid liv.

"Jamen", kanske någon invänder. "Är det då inte hedervärt att Sverige (som tillsammans ca 40 andra länder) hjälper USA att tillintetgöra al-Qaida"?

Visst, men frågan är vem som är kompis med vem. Vi ska faktiskt komma ihåg att Usama bin Ladin en gång i tiden var ansluten till, och blev tränad av, självaste CIA (under afghansk-sovjetiska kriget mellan 1978 och 1992). Återigen kan jag inte frigöra mig från mina konspiratoriska tankar och undra: tänk om Usama bin Ladin fortfarande agerar på uppdrag av USA? Tänk om den pågående väpnade konflikten i Afghanistan egentligen är iscensatt av USA och Usama bin Ladin tillsammans, bara för att hålla krigsindustrin vid liv?

Rabiata konspirationsteorier? Ja, kanske. Men att krig är skit, det står jag för.


Aftonbladet:
– Kommer bli sämre innan det blir bättre
Folket: Kom hem
Det är krig – vi måste acceptera det nu
Hjälp afghanerna att klara sig själva
Säkerhetspolitiken får inte bli en cirkus

DN:
Stupade soldaten åter i Sverige
”Inga nämnbara verkningar om vi lämnar Afghanistan”
”Därför måste svensk trupp stanna i norra Afghanistan”

Läs även andra bloggares åsikter om , ,
#1 - Lisbeth

ja, krig är skit

och... ja, det ligger nåt i det du säger (skriver)... tänk om det är så...?! Tyvärr låter det troligt =(

#2 - Mia

Njae, jag tycker inte Sverige ska delta. Jag kan inte se något bra med att Sverige deltar i krig i främmande land. Sverige har alltid velat kalla sig neutrala, är vi verkligen det när vi sänder ut soldater? Läs gärna Britt-Maries kommentar i inlägget jag skrev för bara par dagar sedan i Afghanistanfrågan.

#3 - Cina

Började skriva en kommentar men suddade ut den för den hade blivit för lång.. Får se om jag gör ett eget inlägg i frågan framöver ist. Tror inte direkt på din konspirationsteori dock. Men ingen vet ju säkert utom dom i toppen som ger order.

#4 - Kerstin

Tänk om vi/mänskligheten kunde lägga ifrån oss ALLA vapen och agera på ett vettigare sätt!

Varför måste vi strida!

Jag vet att det låter naivt, men det bjuder jag på!

Det måste finnas andra sätt att lösa konflikter än med våld och vapen?

#5 - Per-Anders

Lisbeth: Jag kan naturligtvis inte styrka min konspirationsteori. Men eftersom makt och ekonomiska rikedomar många gånger har större betydelse för människors agerande än ideologi, håller jag det inte för osannolikt att det finns fler komponenter i sammanhanget än vi känner till.



Mia: Nej jag gillar inte heller att Sverige deltar i Afghanistan-kriget. I synnerhet när det inte handlar om att försvara svensk mark och svenska intressen.



Cina: Blir intressant att läsa om det i din blogg.



Kerstin: Håller med dig. John Lennon sjöng "Give peace a chance". Den sången upphör aldrig att vara alktuell.

#6 - Beate

Som vanligt räcker inte mitt (politiska) intresse till här. Gör parkeringsplats av hela Afghanistan (och medan man ändå håller på gör samma sak med Palestina) är ju ingen lösning - men det är det första jag tänker på...

#7 - Per-Anders

Beate: Fast det här området sträcker sig lite längre bort än inom det politiska, tycker jag. Här handlar det om humanism och omtanke om medmänniskor. Fast det kanske är det som egentligen är politik... Att göra parkeringsplats av Afghanistan och Palestina känns inte som någon konstruktiv lösning. Skulle nog inte vara så kul för dem som bor där.

#8 - Elisabeth

Tyvärr så har du nog rätt här.