Nu uppgraderar jag innehållet i kameraväskan


Just nu känner jag mig väldigt exalterad. Mina kinder hettar, hjärtat bultar och jag är kissnödig. Varför? Jo, därför att jag nyss har beställt en ny kamera.

Det blev en Canon PowerShot G12 som är en alldeles ny modell på marknaden. Min nuvarande kamera, en Canon PowerShot A640, har jag varit väldigt nöjd med. Den har varit en trogen vän ända sedan 2006 (tror jag), men nu är det dags för en uppgradering.

Att jag valde en Canon PowerShot G12 beror helt enkelt på att den är den just nu bästa kompakta digitalkameran på marknaden. "Och hur vet du det? Du har väl inte koll på alla kameror som finns", kanske någon frågar mig.

Nej, det har jag naturligtvis inte. Men när jag har den i min hand så blir det min fjärde Canonkamera i PowerShot-serien och jag har varit väldigt nöjd med samtliga jag har haft. Dessutom får denna kamera väldigt bra omdömen bland de experter som provat den, så det känns som ett tryggt val.

Fördelen med Canon PowerShot G12 är att den har en rad avancerade inställningsmöjligheter (för att vara en kompaktkamera), att man kan fota med den i RAW-läge och att man kan filma med den i HD-kvalitet.

Det här är handlar alltså om min privata kamera som jag använder på fritiden. Det är just därför jag vill ha en kompakt kamera som är lätt att bära med sig på resor mm. På jobbet däremot använder jag en Nikon D300s som ger mig fler möjligheter att ta mer avancerade bilder. Nackdelen med den är att jag måste bära på en hel ryggsäck med kameraprylar (flera objektiv, blixt mm).

Självklart har jag beställt min nya kamera hos Cyberphoto i Umeå. Där köper jag alla kameraprylar, både privat och till jobbet. Cyberphoto har bra priser, bra sortering och trovärdiga tester på sin hemsida. Just nu får man med en liten väska och ett 8 GB minneskort på köpet när man köper en Canon PowerShot G12 .

Nu måste jag skynda mig på toa.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
#1 - Kerstin

Oh, vad härligt!

jag har legat i startgropen länge nog nu, för att köpa en bra kompaktdigitalkamera!

Kollade att hämta hem cyberphoto men den sidan var blokad?

Kanske bara tillfälligt?!

jag skulle väldigt gärna vilja ha någonting lättare och smidigare än min gamla med en massa objektiv.

Går det att använda de gamla objektiven till den nya kameran tro?

#2 - Lotta

Grattis till ditt nya köp. Alltid kul att handla nya prylar. Jag är nöjd ännu så länge med min D60, men med tiden så blir det nog något nytt även här.

:-)

#3 - Selma

Det är det med systemkamera, det blir en massa att släpa på.

#4 - Josephine

Hejhej!

Jag funderar också på att köpa g12. Den verkar vara grym, men jag har också tittat på lx5 som också verkar riktigt bra. Jag undrar om du har tittat upp lx5 och anser att g12 är bättre?

Vore jättesnällt om du svarade på min blogg:)

Mvh Josephine

#5 - Åsa

Blev du sponsrad eller? =)

#6 - Beate

Grattis till G12:an. Hoppas du visar upp många coola bilder som bevis att ni trivs med varandra:-)

#7 - Per-Anders

Kerstin: Jag kollade nyss och då funkade Cyperphotos hemsida.



Lotta: Min hittilsvarande kamera A640 är den digitalkamera jag haft längst. Men den börjar bli lite sliten efter mycket fotande och tyffa tag på resor.



Selma: Jo det är lite knöligt med en massa objektiv i kortbyxorna när man är på semester.



Josephine: Jag har svarat i din blogg som du önskade. Väntar på att du ska godkänna kommentaren.



Åsa: Väntade på att någon skulle ställa den frågan. Nej jag är inte sponsrad av vare sig Cyberphoto eller Canon. Jag är bara väldigt nöjd med båda.



Beate: Jajamän. Men det får bli en period först då vi måste bekanta oss med varandra.

#8 - Cina

Härligt.. lite avis blir man ju faktiskt.. Men min Nikon COOLPIX får hänga med än ett tag.

Som du kanske observerar så har jag bytt blogg adress. Trivdes inte riktigt med den jag hade och gick tillbaka till min gamla. Du är välkommen att hälsa på där från o med nu..

Ha det gott.. Ps.. även jag ser fram emot härliga bilder framöver.

#9 - Mia

Grattis till ett kameraköp du förmodligen blir nöjd med! Jag själv kör med Nikon D60 när jag ska fotografera mycket. En liten olympus i fickformat hänger med mig nästan jämt o ständigt. En bra kombination, tycker jag.

#10 - Lennart

Har precis köpt en G12 och en så länge nästan bara videofilmat. De är verkligen en grymt bra liten kamera. Har inget behov av att släpa runt min Nikon D80, G12 gör nästan allt lika bra.