Varför inget stationshus i Timrås nya resecentrum?



Snart står Timrås nya resecentrum klart. Jag gick förbi där i helgen och det verkar bli jättefint. Snygga gångvägar i olika stenformationer ansluter till området, och det verkar bli lätt att ta sig dit från centrala Timrå.

Men jag saknar en byggnad i resecentrumet. Det skulle kännas väldigt naturligt med någon form av järnvägsstation så att man slipper stå utomhus och frysa när man väntar på tåget. Jag skulle till och med kunna tänka mig en byggnad som innehåller lite mer än bara en vänthall. Varför inte komplettera med butiker, restauranger och serviceinrättningar? När tågtrafiken och antalet resenärer så småningom ökar blir säkert flödet av människor genom resecentrumet stort.  

Jag ser fram emot när tågtrafiken på Ådalsbanan kommer igång om drygt ett år. Det ger möjlighet till smidigt resande eftersom man kan promenera från centrala Timrå till resecentrumet. Därifrån kan man sedan åka tåg direkt till Arlanda om man ska resa utomlands. Man kan ju också åka åt andra hållet och ta en sväng till Umeå, om man känner för det.

Bilden ovan på det snart färdigställda resecentrumet tog jag i söndags.


Dagbladet:
Ett nytt resecentrum växer fram i Timrå

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,
#1 - Ailas

Resecentrum utan tak..? Skämtar du? Om inte, så är det läge för folkstorm! Ingen hit att stå där i kyla och rusk och vänta på försenade tåg, inte ens på tåg som kommer i tid...

#2 - Cina

BURR........ Skulle inte vilja stå o vänta utomhus i snöstorm regn och blåst i väntan på tåget. Låter inte genomtänkt. Men smidigt att kunna fara raka vägen till Arlanda osv när det blir klart. Ha det gott

#3 - mimmione

väntkur med tak vore väl i alla fall det minsta, vi har nytt resecentrumi Kinna med snyggt som attan men inget hus...

#4 - Selma

Jag tycker nog att det skulle vara en bra idé med ett litet varmt hus åtminstone.