Min hjärna och jag är inte alltid överens



På väg hem från jobbet i eftermiddags svängde jag in på ICA. Jag lade ner en mjölk, en fil och en förpackning bearnaisesås (samt en rökt korv och en brödlimpa) i varukorgen, och gick till kassan för att betala.

"Det blir 85,90", sa kassörskan, och jag lämnade fram mitt kreditkort. "Vill du ha på beloppet?", frågade kassörskan.

Det var precis då som min hjärna gjorde helg. Jag hörde vad kassörskan frågade, och jag kände igen frågan, men jag kunde för mitt liv inte förstå vad hon menade. Jag riktigt kände hur min hjärna jobbade för fullt för att analysera frågan. "Vill du ha på beloppet?" Men det var fullständigt stopp i skallen.

Försiktigt provade jag att svara: "Nä..?"

Kassörskan spände ögonen i mig och frågade ännu en gång: "vill du ha på beloppet?"

Jag kände paniken komma krypande och en obehaglig känsla spreds sig genom kroppen. Vad skulle jag svara?

"Alltså, vill du ha pengar i handen?" sa kassörskan samtidigt som hon slängde en blick åt den växande kön bakom mig. "Nä...", sa jag. "jamen, då vill du väl ha på beloppet då" sa hon, och hennes svar kändes som en befrielse.

Jag skrattade ansträngt och försökte hurtigt: "förlåt, men det är fredag och min hårddisk innanför pannbenet har gjort helg".

"Ja, jag märker det", genmälde kassörskan.

Analys:
Det var faktiskt en lite läskig känsla att stå där och inte förstå en fråga som jag tidigare fått massor av gånger. Men den mänskliga hjärnan är en komplicerad maskin och efter en veckas hårt arbete kan det hända att det mänskliga moderkortet går ner i viloläge. Det var desto skönare att komma hem efter mitt traumatiska ICA-besök och steka älgkött, fritera potatisklyftor och hälla upp bearnaisesås åt sambon när hon kom hem efter jobbet.

Helgen kan börja.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
#1 - Beate

Uttrycket "Vill du ha på beloppet?" har jag aldtig hört förut - men så är jag ju nollåtta. Om man inte har en hundring i plånboken för kontantbetalning av 85,90 är det ju illa (man ber om det liksom;-)). Ogillar när folk betalar med kort när det är småbelopp. Det tar ju mycket längre tid än att administrera kontantbetalning för kassörskan. Men jag förstår fortfarande inte vad hon menade -vilka pengar fick du i handen då - eftersom du betalde med kort?

#2 - Kerstin

Frågan känner jag igen, också Din black out!

Efter några sådana gick jag och tog ett minnestest, trodde jag fått alzheimers!?

Måste göra fler test för att få bekräftelse!

#3 - Per-Anders

Beate: Frågan "Vill du ha på beloppet?" får jag nästan alltid när jag vill betala med kort i en livsmedelsbutik, oavsett om beloppet är litet eller stort. Skälet till frågan är om man samtidigt vill ta ut kontanter på betalkortet.



Kerstin: Jag tror inte du har Alzheimers. Den typen av blackouter tyder oftast på att man är trött.

#4 - Lotta

I veckan så stod en dam framför mig i kassan då kassörskan frågade henne samma sak. Hon tittade en lång stund på henne och allt stannade liksom upp ett ögonblick. Konstigt, kan vara något som ligger i luften.

:-)

#5 - Mia

Fredag em, då ska man inte ha för många konstiga frågor... :-) Jag tror att hjärnan börjar bli alert nu när det snart börjar närma sig arbetsvecka igen.

#6 - Åsa

Hoppas hjärnan får vila upp sig under helgen. Själv har jag fått liknade blackouter, bla annat när jag skulle svara på hur gammal jag var. Det kan ju i och för sig handla om ren förträngning också..=)

#7 - Selma

Låter som om vila är av nöden.

#8 - Per-Anders

Lotta: Kanske ett blackout-virus som härjar bland snabbköpen.



Mia: Min hjärna har fått vila ordentligt den här helgen.



Åsa: Det var länge sedan jag tappade räkningen angående min ålder. Blev lite förvånad när det för några år sedan en dag kom hem en massa männsikor och påstod att jag fyllde 50.



Selma: Vila är alltid nödvändigt.

#9 - Anna

Läskigt PA! Hoppas du får en lugnare vecka nu!

#10 - Lisbeth

ja, jag känner igen mig... =(

Igår skulle jag betala 14 kr för lite godis på macken. Tog upp kronorna, men kunde inte räkna ihop summan... phu ... skrämmande känsla som infinner sig... Till sist plockade expediten pengarna ur min hand o sköt tillbaka de slantar som blev över. Suck.

Jag skyller på att jag rest 10 timmar den dan.