Tänk om Jesus hade haft Facebook



Tänk vilka möjligheter Jesus hade haft att sprida sitt budskap om han hade haft tillgång till Facebook. Men nu hade han inte Facebook utan var istället tvungen att gå till fots för att uppdatera lärjungarna om sin aktuella status.

Man kan också vända på resonemanget. Tack vare Facebook får vi alla möjlighet att vara Jesus, något som många också utnyttjar. Även jag har Facebook där jag ibland delger mänskligheten några väl valda ord, gärna tillsammans med en bild (precis som jag gör på bloggen).

Men tänk om Facebook, och alla andra sociala medier, helt plötsligt skulle försvinna. Tänk om jorden skulle drabbas av någon sorts kosmisk strålning så att Internet helt plötsligt skulle sluta fungera. Vad skulle vi göra då?

Där skulle vi då stå med vårt behov att uppdatera vår status, men utan någon tillgång till sociala medier. Själv tror jag att jag skulle sätta upp stora plakat på vägen utanför villatomten, med senaste nytt om mig själv. Förbipasserande skulle då kunna läsa: "IKVÄLL HAR VI VARIT HOS SVÄRMOR OCH FIKAT OCH SNART SKA JAG BORSTA TÄNDERNA OCH GÅ OCH LÄGGA MIG".

Nu har det även gjorts en film om Facebook, "The Social Network", som den 22 oktober har premiär på de svenska biograferna. Jag har läst lite om den i media, och den lär vara sevärd (se länkarna nedan).


Aftonbladet:
Filmen om Facebook gör er inte besvikna

Moviezine:
Första recensionen av "The Social Network"

DN
Facebookfilm fortsatt i biotopp


Läs även andra bloggares åsikter om
, , , , , , ,
#1 - Kerstin

Skulle se sista "Här är ditt liv", där infann sig någon kosmisk strålning så att bild och ljud blev helt o-se och o-hör bart! Bara gnissel och pixlar, var väl 1-or och 0-or som spökade!

verkligt irriterande!

Vad beror sådant på och var klagar vi på detta fenomen?

Facebook är jag otroligt slö med!

Ha dé

#2 - Åsa

Ibland kanske man får veta lite väl mycket om sina medmänniskor på facebook. =)

#3 - Selma

Visst är det ett behändigt sätt att slänga ur sig lite.

#4 - Per-Anders

Kerstin: TV-sändningarna är ju digitala idag så man vet aldrig vad som kan hända om nätet slås ut.



Åsa: Så är det nog. Samtidigt kan Facebook vara bra när man vill påverka hur andra ska uppfatta en.



Selma: Behändigt var ordet.

#5 - Lotta

Hur levde vi innan FB fanns? Men vissa saker som skrivs där är enligt mig inte värda att veta.

Jag skulle med lätthet klara mig utan FB.

:-)

#6 - Per-Anders

Lotta: Visst är Facebook ett skapat behov. Men jag har lärt mig att leva med det.

#7 - Daniel

Ja tänk om nätet försvann.



Känns då jag var tonåring redan för 15 år sen då skrev brev till hands, postade i kuvert och väntade på svar. Minns tonårstidningar som man kunde skriva till och få brevvänner.. och på så sätt fick man kontakt över gränserna. Men vilket jobb!;) Nu e det bara ett klick

#8 - Beate

Håller med Daniel. Skrattade år både Jesus med FB och dina skyltar. Just skyltarna "visar" faktiskt kvalitén på vissa bloggar till exempel. FB kan jag inte bedömma då jag vägrar att vara med, men jag har hört en del. Skulle alltså utan minsta problem leva utan FB - men utan blogg, det skulle vara knivigare. Handstilen har ju tappat en del av sin forna styrka, så att skriva dagbok... nja;-)

#10 - Mia

Jag finns på FB, men loggar inte in dagligen och när jag loggar in, så handlar det om 5-10 min/gång. Alltså ingenting som skulle störa min dag om FB försvann... :-)

#11 - Lisbeth

Ja, jag har oxå slagits av den tanken... tänk om allt bara plötsligt slutade fungera! Om inga kommunikationer längre funkade... då blev vi kvar där vi befann oss... just då. Lite långt att gå för den som är i Thailand, t.ex.