Jag tänker kanske gå över till vintertid på söndag



Nyss fick jag en inbjudan via Facebook om att delta i evenemanget "GLÖM INTE att Ställa om klockan!" Det handlar alltså om att vi på söndag morgon går tillbaka från sommartid till vintertid (som egentligen kallas normaltid), och ska ställa om klockan en timme. Precis som alla andra evenemangsinbjudningar på Facebook så följde det med en fråga, med tre alternativa svar: Kommer du att delta? Ja - Nej - Kanske.

Som om man hade något val.

Jag kryssade i Kanske. Fast jag tror jag ska ändra mig och gå med ändå.

Så var det frågan om det är en timme framåt eller bakåt som man ska ställa klockan. Jag har hört dem som tänker på att ställa fram trädgårdsmöblerna på våren, och därmed ställer fram klockan till sommartid. Sedan ställer de tillbaka möblerna på hösten, och ställer tillbaka klockan till vintertid.

Kanske det finns något bättre tips hur man kommer ihåg att dra klockan framåt eller bakåt?

Själv tycker jag det jobbigaste är att gå runt och ställa om husets alla klockor. Jag brukar oftast missa någon, typ i källaren eller i hallen. 

Bilden ovan tog jag på senvintern i år. Jag ser redan fram emot att få ställa om klockan till sommartid igen.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

DN:
Nu nalkas mörka vintertid
Minnesknep – så ställer du klockan rätt
”Följ din mat- och sovklocka”
Så fungerar mat- och sovklockan under ett dygn
#1 - Beate

Har samma knep som du och maken glömmer också minst en klocka (teknik = hans jobb).

Kanoooonbild förresten.

#2 - Kerstin

Först skall vi "genomlida" en vinter!

Klockorna får gå till de stannar!

Skojar:D

Väl härligt att få en timme åter!

Snö är lika tacksamt att fota som höstbilder, tycker jag.

#3 - Mimmione

jag brukar se FRAM emot sommaren, det andra ger sig eftersom det är tvärtom.... men nu kan vi kalasa en timme extra på lördag, vi ska ha en försenad kräftskiva och en timme extra passar ju bra då

#4 - Elisabeth

Det sägs att våra hjärnor är ett under av evolution,

men ibland kan man ju undra :-D

#5 - Elisabeth

Nej nu ska jag inte spamma dig mer...Trevlig Helg!

#6 - Selma

Hmm, det med klockor är besvärligt.

#7 - Micke

Drar själv kl "mot midsommar"...tog många år innan jag fick lärt mig det där ;)



Ha de bäst!

#8 - Per-Anders

Beate: Som tur är ställer vissa moderna klockor om sig själv.



Kerstin: Jag ser fram emot att få sova en timme extra på söndag morgon.



Mimmione: Hoppas festen blir trevlig.



Elisabeth: Trevlig helg!



Selma: Ibland går de för fort också.



Micke: Midsommar är alltid trevligt att se fram emot.

#9 - Bildgatan-Avsändare Margareta

Tack för din fina kommentar och speciellt roligt att du gillade strömmingarna, de var jag mest tveksamma till att ge den äldre touchen.



Svårt att säga nej till att övergå till vintertid fast visst hade det varit roligare om det varit sommartiden som stod på schemat i helgen. Det är en del sådana där lustiga grupper på FB.



Ser att du har en del fina foton och den här är precis i min smak av bild.

#10 - Åsa

Jag är lika förvirrad varje gång..... Men jag tycker vi ska ha sommartid över om. Det blir ju skitmörkt på kvällarna nu och det är ju ändå den tiden man är hemma mest. Ställer vi tillbaka klockan kommer det ju vara bäcksvart innan man ens kommit från jobbet (fast det händer ju förr eller senare i alla fall).