SD borde få vara med på Nobelfesten

Enligt Aftonbladet blir inte Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson inbjuden till Nobelfesten. Skälet är att Nobelstiftelsen inte tycker de kan ställa sig bakom Sverigedemokraternas främlingsfientliga ideologi. Däremot blir partiledarna för de övriga riksdagspartierna inbjudna.

Nobelstiftelser är förvisso en privat stiftelse och bestämmer ju själv vilka man vill bjuda på middag. Men om man vill fortsätta traditionen att bjuda riksdagens partiledare borde även Jimmie Åkesson ha fått en inbjudan. Sverigedemokraterna finns ju faktiskt i riksdagen på grund av demokratiska val.

Själv har jag inte någon som helst sympati för Sverigedemokraternas politik och beklagar att de kommit in i riksdagen. Men nu finns de trots allt där och bör behandlas som ett fullvärdigt riksdagsparti. Däremot är det viktigt att argumentera mot deras främlingsfientliga partiprogram så att alla (som ännu inte har det) får upp ögonen för de bedrövliga värderingar de egentligen står för. Att utestänga dem gör dem bara till offer och martyrer, vilket ökar risken att de får fler sympatisörer.

Visst är Sverigedemokraterna ett pajasparti, men vi som står för sunda värderingar måste gå före med gott exempel och visa att vi inte är som dem.


Aftonbladet:
Åkesson portas från Nobelfesten

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

#1 - Åsa

Min hjärna håller med dig, dem borde få gå. Mitt hjärta säger att dem borde stanna hemma.

#2 - Beate

Nu har du skrivt tre politiska inlägg på raken å då vet du ju att jag inte lägger mig i...;-)

#3 - Per-Anders

Åsa: Jo, så känns det.



Beate: Det är helt ok.

#4 - Elisabeth

Nobelstiftelsen anser inte att de kan bjuda in SD eftersom det står i Alfred Nobels testamente, som utgör grunden för stiftelsen och priset, att ingen åtskillnad av ras eller nationalitet får förekomma vid utdelandet av priset.

#5 - H2

Nobelstitelsen har rätt att göra som dom vill och jag tycker motiveringen är i sin ordning.



Men det är ju inget som hindrar dig att bjuda SD på dina privata fester

#6 - Per-Anders

Elisabeth: Jo, jag läste att media att det var så.



H2: Jag har varken något skäl, eller någon lust, att bjuda SD på fest. Jag har ingen som helst sympati med deras politik (vilket framgår av mitt blogginlägg).

#7 - Maggan

Jag läste nånstans att bara svenskar och norrmän får vara med i nobelstiftelsens styrelse. Jag antar att Alfred Nobel skulle rotera i sin grav om han visste att de gör skillnad på nationaliteter i hans egen stiftelse.

Och jag hoppas innerligt att japaner inte är välkomna på festen! I Japan ifrågasätter man knappt beslutet att vara ett etniskt homogent land. Alla verkar hålla med, trots att befolkningen kommer att minska som en följd av beslutet.



Och vad ska man säga om danska regeringen, som redan bedriver en invandringspolitik som är i linje med vad SD förespråkar?! Norge och Finland är också inne på det spåret.



Egentligen är det väl bara de som är fullständigt fri rörlighet mellan länder som inte gör åtskillnad på nationaliteter i något sammanhang. Ett party för dem vore kanske det enda rätta! Jag tror att Lars Ohly och miljöpartiets språkrör är de enda partiledarna som platsar i så fall. Frågan är hur många av nobelpristagarna som lever upp till nobelstiftelsens krav. Inte litteraturpristagaren i alla fall!