Knark och prostitution på laglig väg



I morgon ska den amerikanska delstaten Kaliforniens innevånare få rösta ja eller nej till ett förslag om att göra marijuana lagligt. Om förslaget går igenom hoppas delstatens myndigheter att få både minskad kriminalitet och stora rikedomar. Tanken är nämligen att en legalisering ska stoppa de knarkkarteller som för in marijuana från Sydamerika, och eftersom försäljningen av marijuana är tänkt att beskattas så räknar även delstaten med att få in betydande inkomster.

Men, tänker jag, marijuana är ju att betrakta som knark. Och knark är ju farligt. Folk blir ju sjuka av sånt. Hur kan man då ha en folkomröstning om det ska vara lagligt eller inte? Uppenbarligen tycker i alla fall myndigheterna i Kalifornien att det är okej att folk använder en drog som ger psykoser och hjärnskador. Detta så länge skatteintäkterna rullar in.

Legaliserad narkotika är ju ingenting nytt och i exempelvis Nederländerna kan man köpa cannabis i speciella Coffeeshops. Där har man ju en "liberal" syn även på prostitution, och vid ett besök i Amsterdam för ett par år sedan fick vi se både cannabisförsäljningen och prostitutionen på nära håll. Det verkade inte speciellt trevligt. Dessa två verksamhetsområden har ju en tendens att följas åt och oavsett om det sker på laglig eller olaglig väg så följer ju misären i dess spår.

Bilden ovan tog jag i smyg i "Red light district" i Amsterdam. Det råder nämligen fotoförbud där, men i skydd av min sambo lyckades jag få några bilder på den lagliga verksamheten.


Aftonbladet:
I morgon kan marijuana bli lagligt – i Kalifornien

DN:
Latinamerika följer val om legalisering
USA: Laglig marijuana på valsedeln

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,
#1 - Kerstin

Du är dålig på att förklara dig. Varför är det så farligt? Enligt oberoende forskning så finns det inga som helst belägg för att man får hjärnskador. Psykoser och dylikt kan givetvis utlösas men det behöver inte vara med Cannabis som katalysator utan det kan vara vad som helst (t.ex. en glass eller en biltur eller en folköl osv.) Sedan så krävs det att man har en underliggande psykisk sjukdom etc. latent för att det ska kunna utlösas någon psykos. Men visst, du får ju tro på vad du vill. Förresten jag träffade tomten igår.



Bara för att det är "knark" så är det dåligt? Jaha, tänk om någon skulle börja sprida propaganda om att alla bloggare är våldtäktsmän, mördare osv. Tänk om du skulle presentera dig för en person och så nämner du att du är bloggare, h*n tänker då instinktivt att du är de ovan nämnda sakerna dvs. en "bloggare". Är det rimligt tycker du? Att h*n sorterar bort dig som farlig utan att ens fundera på om det verkligen stämmer?



Så har den svenska staten gjort i flera decennier och folk är inte det minsta kritiska till den information de får. Tänk om folk kunde tänka själva.



PS: Ber om ursäkt till eder om ditt inlägg var ironisk, svårt att veta såhär på internet ibland.

#2 - Redland Norberg

Sjuk och hjärnskador av cannabis? Visa mig gärna varifrån du fått dessa uppgifter. Hur vore det om du tog reda på fakta så att du vet vad du pratar om INNAN du skapa en blogg? Snacka om självmål!

#3 - Maggan i Sundsvall

Cannabis och marijuana är väl samma sak?!

#4 - Cina

Jaha du, Per-Anders! Här trampades det på ömma tår! Jag håller i alla fall tummarna för att cannabis fortsätter vara narkotikaklassat i vårt land även om jag vet att krafter jobbar för motsatsen. Jag tycker som du. Knark är inte bra. För någon. Och det har jag tänkt ut själv efter eget huvud och upplevelser.

#5 - Daniel

Hårda bud, marijuana behöver ju inte leda till missbruk. Tycker en å varannan röker det som jag känner utan att blivit fast i beroende. Bättre än sprit i många fall som verkligen ställer till det. Men finns för- och nackdelar med allt.

#6 - Anonym

Hej du kära Svensson. Läs på lite om Cannabis så kommer du att ändra uppfattning. Tack!

#7 - Beate

Ooooops, här har du verkligen fått igång känslorna hos dina läsare. Jag är som vanligt helt neutralt i frågan.

Däremot håller jag inte med dig om Amsterdams Red District. Den upplevde jag som ett naturligt och faktiskt ganska trevligt inslag mitt i stan.

Jämför man med andra länder där "zonen" är avgränsad och stinker (ja inte luktar) lång väg så hanterar holländare världens äldsta yrke på ett utmärkt sätt tycker jag. Å den söta cannabis doften från caféerna - ja den var inte störande den heller direkt.

#8 - Per-Anders

Mina svar på ovanstående kommentarer finns att läsa i mitt efterföljande blogginlägg.

#9 - Andreas

Jag har många gångr funderat på testa knark, bara av den enkla andledningen för att se vad som händer och hur man mår.

Det skulle vara intresant att dokumentera om en vanlig person som jag själv skulle testa knark och så filmar man vad som händer.

Men, då jag fått lära mig genom mina föräldrar och samhället att knark naturligtvis är farligt så är det inget som jag känner mig direkt sugen på att ta risken att prova.

Knark är inte nåt som kroppen eller hjärnan mår bra av. Det är ju bevisat.

Sen vad som är knark går ju diskutera hur länge som helst.

För mig är knark inte naturligt framkallat så jag säger nej tack. Andra får såklart knarka, om dom klarar av det och inte skadar andra.

#10 - Elisabeth

och jag som trodde att internet generationen kunde googla,

visst finns det vetenskapliga rapporter om cannabis skadliga inverkan på hjärnan (före och efter).



men jag känner en läkare som är storrökare, så det är nog inte frågan om att Vilja veta eller inte.



#11 - Mike

Tnk att det är lagligt att hälla i sig lösningsmedel men förbjudet och bruka en medicinal växt som använts i tiotusentals år.



Sinnesjukt samhälle.



Sinnesjuka människor