Rätt av Mona Sahlin att avgå

Så kom då beskedet. Mona Sahlin avgår som partiordförande i socialdemokraterna. Att hon avgår är nödvändigt för att partiet ska kunna förnya sig, och glädjande är att hon insett det själv.

När Mona Sahlin tillträdde som partiordförande efter valet 2006 möttes hon av jubel från många aktiva socialdemokrater. Lite förvånande tycker jag, men ingen nytt fenomen inom socialdemokraterna. Jag är själv partimedlem, men har aldrig riktigt förstått varför hon haft en sådan helgonstatus i partiet. Jag tycker Sahlins storhet inom partiet påminner om sagan Kejsarens Nya Kläder. Ingen har sett det uppenbara, utan förbehållslöst ställt upp bakom henne.

Enligt Aftonbladet sa Mona Sahlin i samband med sitt avgångsbesked: "Vi måste ta till oss förändringarna i samhället på ett djupare sätt. Vi måste orka vända oss utåt på ett sätt som vi inte har gjort hittills. Det finns ett stort behov att öppna upp oss och för yngre människor med andra åsikter att komma in i partiet."

Det jag undrar är varför den insikten kom först i samband med valförlusten. Det är väl ingen nyhet att många förtroendevalda inom socialdemokraterna bitit sig fast för länge, och att det behövs en förnyelse i partiorganisationen.

Den turbulens som just nu råder i partiet tror jag är bra. Förhoppningsvis kan det innebära en nyttig diskussion om personfrågor, politiskt budskap och hur budskapet ska torgföras. Däremot ser jag inga skäl att förändra själva politiken. Genuin socialdemokratisk politik behövs mer än nånsin. I dagens ego-Sverige har ordet solidaritet helt tappat sitt värde, och för att återupprätta det ordets status måste Socialdemokraterna börja prata ideologi, värderingar och attityder. Inte (vilket det finns skäl att befara) vrida socialdemokratin till höger.

Nu är frågan vem som ska ta över ordförandeklubban. Som jag ser det finns ingen självklar kandidat. Följetongen fortsätter.

Aftonbladet:
HÄR AVGÅR SAHLIN
Mellin: Bara ett mirakel kunde ha räddat henne
Kommentarer till Sahlins avgång
De hetaste S-kandidaterna

DN:
Mona Sahlin avgår
Ingen självklar efterträdare
Ohly: Jag är stolt över Mona Sahlin

Förståelse för avgångsbeslut
”Hon hade kunnat sitta kvar”
Inga krav på Sahlins avgång

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

#1 - soctanten

Det kommer bli väldigt spännande att följa. En förnyelse av politiken kan jag känna behövs, men kanske inte att vrida åt höger, nej. Socialdemokraterna har inte tilltalat mig någon gång, kanske har det med åldern att göra (jag är 29år ung :) ) och jag skulle gärna se mer handlingskraft i partiet. För vad man än vill säga om Alliansen, så har handlingskraft aldrig varit deras svaga sida, skulle vilja se samma handlingskraft hos socialdemokraterna. Samt önskar jag att alla partier kom och hälsade på mig på jobbet någon dag och var med och träffade människorna som deras politik påverkar mest...vem ska man kontakta då? :)

#2 - Lotta

Ja då kom dagen som vi har väntat på, är själv lite förvånad över att hon satte sig i denna situationen från början. Men nu har hon ju även själv insett det jag redan sade då hon tillsattes. Ska bli mycket intressant att se hur denna följetongen ska utveckla sig.



:-)

#3 - Selma

Jag har heller aldrig varit för Mona men var det inte att göra dygd av nödvändigheten. Där fanns ju ingen att välja på. Då får man väl försöka vara nöjd med det man valt eller.

#4 - Per-Anders

soctanten: Alliansens handlingskraft har väl kanske inte varit så mycket av den positiva sorten.



Lotta: Ja, utvecklingan blir intressant att följa.



Selma: Så kände jag i valet, men valet blev ju ingen framgång precis.

#5 - Soctanten

Nej herrejävlar nej! :D Jag menar mer drivet de har, INTE vad de gjort med handlingskraften! Tack för din kommentar på bloggen. Det är läskigt att arbeta där ibland och min största rädsla är att bli cynisk och bitter. Vi får sällan höra solskenshistorier utan det är istället mycket lidande, psykisk sjukdom m.m. som blir vardag. Men jag har funderingar på vidareutbildningar och andra jobb efter föräldraledigheten, jag tror inte att någon borde arbeta med försörjningsstöd särskilt länge faktiskt.....

#6 - Elisabeth

Socialdemokratiska partiet har blivit en rak väg in till skattkistan.



Felet som jag ser det, är att en riksdagsplats numer är en födkrok och en karriär,förr var det en plats för idealister där de kunde skapa ett bättre samhälle.



Från fackligt ombud till pamp.



När arbetarna får det bättre glömmer de hur det var, och tror att de är Moderater bara för att de har fin villa, dyr suv och kan åka till Thailand på semester.



Ja visst generaliserar jag vilt...men ungefär.

#7 - Per-Anders

Soctanten: Verkar som du kommer att få en välbehövlig vila under föräldraledigheten.



Elisabeth: Visst, det är säker många som blir fartblinda av att göra en klassresa men jag hävdar att både facket och socialdemokraterna i högsta grad har ett berättigande. Det finns fortfarande många fackliga idealister som har ett stort engagemang och lägger ner ett enormt arbete på sina arbetsplatser.

#8 - Elisabeth

Ja visst jag håller med dig, men jag undrar om de goda har lika vassa armbågar som de giriga.

#9 - Per-Anders

Elisabeth: I slutänden är det ändå folket som avgör på valdagen, samt vilket parti som har den bästa marknadsföringen.

#10 - Mia

Jag väntar med spänning på fortsättningen. Om Mona varit man tror jag hon hade fått bättre genomslagskraft, tyvärr! Det finns alltför mycket förtryck inom socialdemokraterna, framförallt mot kvinnor. Det är en sanning som nog egentligen är ganska väl känd, men många förnekar det ändå. Nu är det som det är och jag hoppas på en positiv lösning inom partiet.