Kanske man skulle prova lite knark ändå

"Knark är gott." Så stod det textat med röd sprajfärg i en gångtunnel i den Sundsvallsförort där jag bodde innan jag flyttade till Timrå. När jag hade vägarna genom gångtunneln tänkte jag ibland lite förstrött: "Det där måste vara skrivet av någon knäppis som inte förstår bättre. Knark är ju farligt."

Men i själva verket kanske det är jag som inte förstått hur saker och ting ligger till. Att döma av kommentarerna jag fick till mitt förra blogginlägg så verkar jag ha missat något. Marijuana och cannabis är ju tydligen inte alls så farligt som jag trott.

Här kommer mina svar till de som kommenterade mitt förra blogginlägg:

Kerstin: Eftersom jag själv aldrig provat cannabis (eller någon annan narkotika) kan jag naturligtvis inte uttala mig av egen erfarenhet. Men innan gårdagens blogginlägg försökte jag läsa på via nätet. Enligt Wikipedia klassas inte cannabis som en beroendeframkallande drog, men konstaterar också att det råder delade meningar om det inom läkarvetenskapen.

Droginfo.com kan man läsa att cannabisbruk kan ge kronisk försämring av tankeverksamheten. Den språkliga förmågan och minnet är några av de saker som tar stryk vid upprepat cannabisbruk. Om man sedan vill kalla det för hjärnskador eller inte är väl en smaksak. Hjärnan verkar i alla fall inte må så bra av det.

Du verkar också mena att folk inte vill vara kritiska till den (negativa) information man fått om narkotika. I droginfo.com kan man läsa att en kronisk effekt av cannabisbruk är en försämrad förmåga att dra korrekta slutsatser; och därmed kritiskt granska sitt eget beteende. Vem bör egentligen var mest kritisk?

Redland Norberg: Se mitt svar till Kerstin ovan.

Maggan: Enligt vad jag förstått är marijuana och hasch två varianter av cannabis, där endast konsistensen skiljer dem åt.

Cina: Ja, uppenbarligen trampade jag på en del ömma tår med mitt inlägg. Mitt påstående att cannabis är farligt verkar väcka en del heta känslor. Jag är i alla fall glad för ditt stöd.

Daniel: Du verkar ha många omkring dig som röker marijuana, men ingen har fastnat i missbruk. Hm...

Anonym: Kanske jag skulle prova att röka lite marijuana ändå. Bara för att känna hur det känns. Det är kanske på tiden att jag börjar kritiskt granska all anti-narkotikainformation jag fått genom livet; när polisens informerat på jobbet, av läkare och av myndigheter. Allt är kanske bara en enda stor konspiration.

Beate: Visst, jag hade heller inga problem med att vandra genom Red light district i Amsterdam. Alla var vänliga och trevliga och stämningen var gemytlig. Men att gå där kvarter efter kvarter och se kvinnokroppar exponeras i skyltfönstren, som fläskfilé i en charkdisk, gav i alla fall mig en obehaglig eftersmak. Har lite svårt att acceptera när människor är till salu.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

DN:
Nej till laglig marijuana
#1 - Mike

Hash gör en segare i huvudet än cannabis.



Kanske för att indica oftst används för hashtillverkning snarare än sativa dominanta plantor??

#2 - Kerstin

Vilken uppsträckning jag fick!!!

Tills jag upptäckte att det inte var mig svaret gällde utan en namne!?

Jag är mycket rädd för allt vad droger heter!

Anledning: levat ihop med en drogmissbrukare en hel massa år i mitt tidigare liv!

Även alkohol förändrar hjärnan till det sämre!

#3 - Per-Anders

Mike: Ok.



Kerstin: Både alkohol och narkotika kan ställa till svåra problem. Det gäller att hantera dem försiktigt.

#4 - Beate

Snyggt jobbat!!!

Som vanligt kan jag inte låta bli att förbise cannabis (som ju Kalifornien röstade emot) utan "hänger mig upp på" The Red Light District.

Personligen tycker jag att a l l a har ett val, och om man väljer att vara en fläskfilé (såg att du inte kunde sträcka dig till oxfilé;-)) i skylfönstret på världens kanske "bästa" bordell så är det upp till var och en.

Slutargumenterad - tror jag;-)

#5 - Elisabeth

Knark är Bajs!



och eftersom de som haschar har fått sina hjärnor tillknöcklade av drogen, så är de inte mäktiga att uttala sig om den har skadat deras egna hjärnor eller inte,



men det är ju som med alkoholister de går i taket om man påtalar att de nog dricker lite för mycket.



Självbedrägeri med andra ord.

#6 - Elisabeth

"Kanske man skulle prova lite knark ändå"



Ja det tror jag att jag ska göra också...visserligen har jag en hjärnoperation att utföra imorgon eftermiddag, men det går väl ur tills dess?

#7 - Mike

2012 är det nyval då lär det bli ett ja i kalifornien.



Ladda ner Thc calculator så kan du se hur länge det sitter kvar i kroppen

#8 - Per-Anders

Beate: Jag tänkte först skriva falukorv men jag är inte säker på om det finns i charkdisken.



Elisabeth: Jag håller med dig angående de drogbrukandes hjärnor.



Mike: Varför tror du att det blir ett ja 2012 när det inte blev ett ja nu?

#9 - Selma

Fullt möjligt att det är gott men jag vill nog inte prova i vilket fall. Hostmedicin och petidin när jag födde min första räcker. Jag gillar att ha koll.