Det kan vara både uppåt och nedåt i livets brödkorg



Måndagar är viktiga dagar. Särskilt måndagsmornarna. På något vis är det måndagsmornarna som visar vägen hur resten av veckan kommer att bli. Om måndagsmorgonen känns ångestfylld och tröttsam, då vet jag att jag har en seg och jobbig vecka framför mig. Men om jag känner mig engagerad och energifylld när måndagsmorgonen gryr, då förstår jag att veckan kommer att bli bra.
 
I morse var det en sådan måndag morgon då jag kände mig hyfsat energifylld. Redan i duschen kände jag hur arbetslusten grep tag i mig, och vid frukostbordet visste jag att dagens arbetsuppgifter skulle bli en lätt match.
 
Helst skulle jag ju vilja att alla måndagar kändes energifyllda, men frågan är hur jag själv kan påverka så att det blir så. Eller finns det ett värde i att livet tar sig framåt som en sinuskurva, dvs ibland är det uppåt och ibland går det nedåt? Är nedåtkurvorna viktiga för att man ska kunna uppskatta uppåtkurvorna bättre?
 
Morgonfikat på vårt jobb följer definitivt en sinuskurvas utveckling. Varje veckodag har sin speciella brödsort där kulmen nås på onsdagar. Då får vi två sorters tekakor och jag brukar alltid välja den jättegoda fullkornsvarianten. På torsdagar får vi sedan (jättegoda) saftiga limpmackor och veckan avslutas med de något tristare fredagsfrallorna. 

Bilden ovan visar fikarummets brödkorg där måndagsinnehållet utgör en halvtrist start på veckan.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,
#1 - Selma

Det är nog bra med upp och ner men roligare med upp.

#2 - tina

fin blogg:)

kolla gärna in min frågestund och ställ en fråga :)

#3 - Per-Anders

Selma: Precis. Upp är roligare.



tina: Äsch... Så säger väl du åt alla killar?

#4 - Beate

1. Måndagar är som dom är - sega för det mesta till lunch - sedan är man in i rytmen igen = uppåt.

2. Vilken lyx du har på jobbet - frallor varje dag - wow, det skulle t o m mig att äta frulle.



Svar: Georg Jensen kannan jag plåtade i den dyra designbutiken var antingen en kaffe- eller thé-thermos. Troligen antingen eller eller både och;-) Ds

#5 - Per-Anders

Beate: 2. Viktigt att poängtera att vi faktiskt betalar för brödet vi äter på jobbet.

#6 - Kerstin

Du fick mig att tänka till!

Det här med måndagsmornar, visserligen är jag pensionär men man kan ju känna för det!

Det stämmer faktiskt!

Även brödet har betydelse, kanske för mycket sött får ändra på det!

Verkar vara en trevlig arbetsplats Du har?!

Kämpa på*

#7 - Soctanten

Jag brukar faktiskt planera min vecka utifrån klienter. De jobbigaste lägger jag på tis-tors. Då hinner jag bearbeta dom under veckan. Jag tar de trevligaste på fredagen och måndagen, så får jag en bra start på veckan med mycket energi och ett bra avslut med mycket energi. Du har bröd, jag har klienter ;).

#8 - mimmione

måndagar är alltid måndagar för mig i alla fall, men med allt som händer just nu kanske mina måndagar känns extra jobbiga just nu, fika bröd hmm skulle jag oxå vilja ha på mitt jobb...