Om groggar, drinkar och klassmarkörer



Är språket en klassmarkör?

Det är lördag kväll i november och jag står i vardagsrummet och tittar ut genom fönstret. Ute har mörkret lagt sig men tack vare den vita snön kan jag ändå se min vedhög på baksidan av huset. Jag tar en klunk Falcon Höstlager och funderar lite på det här med alkohol och vilken betydelse det har i sällskapslivet.

Om man blandar Coca Cola och vodka i ett glas, vad får man då? En grogg, skulle jag säga. Men om man dessutom häller i lite likör och sätter en citronskiva på kanten, vad blir det då? Jag skulle fortfarande kalla det för en grogg men jag vet att många istället skulle kalla det för en drink.

Fast egentligen är det ju samma sak. Starksprit och läsk, blandat i ett glas. Den enda skillnaden är att om man använder TV-såpaordet drink så känns kanske alkoholbruket lite finare.

Själv är jag dock inte så förtjust i starksprit över huvud taget, oavsett om man gör en grogg eller en drink av det. Jag tar hellre en öl när det är lördag kväll, vilket underlättar när jag vill filosofiera lite vid min vedhög.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

DN:
Utredning vill tillåta spritbutiker
#1 - Lotta

Ett glas med rött vin till maten smakar mycket bra tycker jag. Grogga är inte min grej, men en drink kan slinka ner om den har rätt innehåll. Men ack så sällan. Om jag väljer att ta en öl så är det bara en väl kyld Mariestad som duger.



Vedhögar! Det är fina grejer det....



:-)

#2 - Kerstin

Om man sockrar runt kanten på glaset blir "drinken" ännu finare, på tal om klassmarkör!

#3 - Elisabeth

Ja undrar vilken klass de tillhör som dricker "bult", "fulsprit" eller "psykopatbrännvin" (hembränt).

Dä itna fint.

#4 - Beate

Det är nog bara vi i Sverige som skulle kalla Cola med vodka "grogg". I England/USA är det antingen en drink eller en cocktail. Konstigt egentligen.

Dricker heller inte starksprit, tycker inte om smaken. Är en ölmänniska under sommare och en vitvin dito under vintern.

#5 - Per-Anders

Lotta: Min vedhög är jättefin.



Kerstin: Det är de enkla metoderna som är de bästa.



Elisabeth: Psykopatbrännsvin var ett roligt ord. Håller med om att det inte är så fint.



Beate: Jag föredrar öl året om.

#6 - Selma

Calvados och whiskey är nog det enda jag frivilligt dricker oblandat av starkspriten.

#7 - Mia

En whiskey kan slinka ned, för övrigt är det vin som gäller hos mig...

#8 - Ailas

Jag säger som jag brukar: Man blir lika onykter oavsett socker eller icke på glaskanten. Själv är jag lycklig nog för att våga vara galen även utan alkohol, vilket jag är åtskilligt stolt över. Så jag kan alltid köra bil hem och är aldrig dålig dagen efter. De dumheter jag eventuellt gör, kan jag inte skylla på på någonting annat än dumhet. Rakt och bra. :)